Pengaruh Media Pembelajaran YouTube Terhadap Hasil Menulis Pengalaman Pribadi Siswa Sekolah Menengah Pertama

Keywords: Media Pembelajaran, YouTube, Menulis Pengalaman Pribadi, Siswa SMP

Abstract

The objectives of this research are: 1) to describe the results of writing personal experiences before using YouTube learning media at SMP Negeri 1 Cibingbin class VII; 2) to describe the results of writing personal experiences after using YouTube learning media at SMP Negeri 1 Cibingbin class VII; 3) to describe the influence of YouTube learning media on writing personal experiences of students at SMP Negeri 1 Cibingbin class VII. This research is quantitative research. This research uses a quantitative approach to experimental research with a Pretest-Posttest one group design. The instruments in this research are pretest and posttest essay questions. Data analysis techniques use expert validation tests, normality tests, homogeneity tests and independent t-tests. The results of this research are: 1) student learning outcomes before using YouTube learning media are still far from the KKM (Minimum Provision Criteria) with an average score of 51.32; 2) student learning outcomes after using YouTube learning media have increased in accordance with the KKM (Minimum Adequacy Criteria) with an average score of 77.79; 3) the influence of YouTube learning media on the results of writing personal experiences at SMP Negeri 1 Cibingbin Class VII based on the paired sample t-test, Ha was accepted and Ho was rejected because the sig.(2-tailed) value was 0.000<0.05. So, it can be concluded that there is a significant influence between student learning outcomes before and after using YouTube learning media on the results of writing personal experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Opah Ropiah, STKIP Muhammadiyah Kuningan

Pendidikan Bahasa dan Sastra Daerah

References

Anisa, Y. (2022). Peran Channel Youtube Sebagai Media Alternatif untuk Membantu Proses Pembelajaran Matematika dan Media Informasi pada Tingkat Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 7(1), 13-21. https://doi.org/10.33369/jpmr.v7i1.20966

Apriliawati, D. (2020). Diary study sebagai metode pengumpulan data pada riset kuantitatif: Sebuah literature review. Journal of Psychological Perspective, 2(2), 79-89. https://doi.org/10.47679/jopp.022.12200007

Astori, C. F. R., & Ropiah, O (2023). Pengaruh Media Pembelajaran YouTube terhadap Hasil Menyimak Paguneman di MTs Nurul Falah Durajaya Kelas VII. LOKABASA, 14(2), 142-152. https://doi.org/10.17509/jlb.v14i2.60256

Bakri, M., & Yusni, Y. (2021). Pemanfaatan Youtube sebagai media pembelajaran menulis puisi. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 4(1), 39-46. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v4i1.1183

Carolin, L. L., Astra, I. K. B., & Suwiwa, I. G. (2020). Pengembangan media video pembelajaran dengan model addie pada materi teknik dasar tendangan pencak silat kelas vii smp negeri 4 sukasada tahun pelajaran 2019/2020. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 5(2), 12-18. https://doi.org/10.36526/kejaora.v5i2.934

Dinas Pendidikan. (2017). Kurikulum Tingkat Daerah Muatan Lokal Mata Pelajaran Bahasa dan Sastra Sunda Berbasis Kurikulm 2013 Revisi 2017 Jenjang SMP/Mts. Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Barat.

Elfahmi, D. S. (2020). Audio Visual Puisi “Jatuh Dan Cinta” Karya Boy Candra Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas Xi Ips Sma N 1 Pecangaan Jepara 2016/2017. Sasindo: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1). https://doi.org/10.26877/sasindo.v8i1.6805

Faizah, S. N. (2017). Hakikat belajar dan pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175-185.

Hidayati, N. A. (2021). Peningkatan Keterampilan Pidato Melalui Metode Demonstrasi Berbantuan Unggah Tugas Video di Youtube. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(4), 1738-1744. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1566

Meirisa, S., & Ansari, K. (2024). Pengaruh Penggunaan Model Two Stay Two Stray Berbantuan Media Video Youtube Terhadap Keterampilan Siswa Kelas X Dalam Menulis Teks Eskposisi Di SMAS Budisatrya Medan. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 2(1), 182-199. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i1.670

Melati, T., & Asmorowati, S. (2023). Evaluasi Kebijakan Publik dalam Mendorong Inklusi Sosial: Tinjauan Dari Presfektif Kebijakan Publik. Jurnal Darma Agung, 31(3), 257-267. http://dx.doi.org/10.46930/ojsuda.v31i3.3453

Riana, R. (2023). Penerapan Model Belajar Tuntas Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Buku Harian/Pengalaman Pribadi Siswa Kelas Vii Smp Negeri 3 Lahewa. Warta Dharmawangsa, 17(2), 952-968. https://doi.org/10.46576/wdw.v17i2.3207

Ropiah, O., Pebriyanti, D., Syahrul, N., Sunarti, S., Stephen, J., & Masduki, A. (2023). Blended Learning Model Based on Google Classroom on The Ability to Read Short Stories in Sundanese Subjects. International Journal of Language Education, 7(3), 511-526. https://Doi.Org/10.26858/Ijole.V7i3.56009

Sugiyono, D. P. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.

Susilo, B. P. (2022). Difficulty Factors for Fourth Grade Students in Thematic Learning. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 6(1), 186-196. https://doi.org/10.23887/jisd.v6i1.44608

Ulfiana, U., Wismanto, A., & Saroh, S. (2023). Pengaruh Media Audiovisual Youtube terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi pada Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 37 Semarang. Jurnal Inovasi Pembelajaran Di Sekolah, 4(1), 111-118. https://doi.org/10.51874/jips.v4i1.73

Utomo, A. P. Y., Safitri, A. N., & Mubarok, S. (2023). Pemanfaatan YouTube untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Teks Eksplanasi di SMP. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), 1(2), 45-59. https://doi.org/10.54066/jupendis-itb.v1i2.109

Published
24-08-2024
How to Cite
Tiffany, B. E. S., & Ropiah, O. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran YouTube Terhadap Hasil Menulis Pengalaman Pribadi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(2), 684-692. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.2.2024.4152
Section
Regular Articles