Moralitas dan Profesionalisme Guru sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan
Abstract
Moralitas dan profesionalisme guru terus diasah sebagai bagian dari upaya dalam meningkatkan mutu pendidikan. Berbagai upaya dalam meningkatkan mutu pendidikan terus dilakukan oleh berbagai pihak. Sebagai garda terdepan dalam pelaksanaan pendidikan, guru menjadi kunci dalam meningkatkan mutu pendidikan. Muara dari suatu proses pendidikan ialah menghasilkan sumber daya manusia yang sesuai dengan tujuan pendidikan nasional. Oleh sebab itu, ada empat kompetensi yang harus dikuasai oleh seorang guru dalam menjalankan profesinya. Penguasaan kompetensi kepribadian dan kompetensi sosial merupakan kompetensi yang bersinggungan langsung dengan moralitas guru. Guru yang memiliki moralitas baik akan menjadi role model bagi siswa. Sedangkan kompetensi profesional menjadi acuan guru dalam menghadirkan pembelajaran yang berkualitas. Moralitas baik serta profesionalisme guru dalam menjalankan profesinya menjadi sebuah keharusan sebagai upaya meningkatkan mutu pendidikan. Dengan mutu pendidikan yang berkualitas akan mampu mencapai tujuan pendidikan nasional.
Downloads
References
Anwar, M. (2018). Menjadi guru profesional. Jakarta: Prenada Media.
Baharuddin, M. R., & Sulestry, A. I. (2019). Development of Geometry Books Based on Behavioristic Theory. In International Conference on Natural and Social Sciences (ICONSS) Proceeding Series (pp. 281-284).
Fitriani, F., Baharuddin, M. R., & Kayanti, J. (2019). Comparison of Cooperative Learning Model Think Pair Share and Think Pair Square Toward Students’ Mathematical Communication Ability. In International Conference on Natural and Social Sciences (ICONSS) Proceeding Series (pp. 202-208).
Hasanuddin, (2017) Biopsikologi Pembelajaran: Teori dan Aplikasi, Banda Aceh: Syiah Kuala University Press,
Janim, S. (2012). Pengembangan profesi guru, dari pra-Jabatan, induksi, ke professional madani. Jakarta: Prenadamedia Group.
Juhara, Erwan, (200) Cendikia Berbahasa: Bahasa dan Sastra Indonesia, Jakarta: Grafindo.
Junaid, R., & Baharuddin, M. R. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru melalui PKM Lesson Study. To Maega: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 122-129.
Lutfi, M., & Pramitha, R. (2013). Sisi-Sisi Lain Kebijakan Profesionalisme Guru: Optik Hukum, Implementasi, Dan Rekonsepsi. Universitas Brawijaya Press.
Mubarak, F. (2015). Faktor dan Indikator Mutu Pendidikan Islam. Management of Education, 1, 10-18.
Priatna, T. (2012). Etika Pendidikan: Panduan bagi Guru Profesional. http://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/9615
Rahman Sholeh, A. (2005). Pendidikan Agama dan Pengembangan untuk Bangsa, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sagala, S. (2007). Manajemen strategik dalam peningkatan mutu pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sukardi, I. (2003). Pilar Islam bagi pluralisme modern. Jakarta:Tiga Serangkai.
Sulestri, A. I., & Baharuddin, M. R. (2019). Media Pembelajaran Geometri dalam Konsep Behavioristik. Prosiding Semantik, 2(1), 43-46
Umiarso & Gojali, I. (2010). Manajemen mutu sekolah di era otonomi pendidikan. Yogyakarta: IRCiSoD.
Usman, H. (2006). Manajemen: teori, praktik, dan riset pendidikan. Jakarta: bumi aksara.
Wijaya, I. (2018). Professional Teacher: Menjadi Guru Profesional. CV Jejak (Jejak Publisher).
William, A. D., & Richard, J. W. (2004). Vark Preferred Learning Styles and Online Education. Management Research News, 27(7), 1-13.
Zed, M. (2004). Metode peneletian kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.
Copyright (c) 2020 Asri Ashari Syam, Rustan Santaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with JSGP agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.