Penguatan Literasi Humanistik Di Lingkungan Keluarga
Abstract
The research aims to analyze efforts to strengthen humanistic literacy in the family environment. This research is classified as a literature review. The research procedures are literature collection, literature review, literature selection, literature content analysis, synthesis and drawing conclusions. The data analysis was carried out using content analysis techniques. The results are that humanistic literacy can be strengthened in the family environment for example by crating a democratic family environment, open-ended questions, collaborative experiences, communication ethics and emotional intelligence. The parents roles are as a motivator, role model and able to create a conducive family situation.
Downloads
References
Afifah, N., & Nursikin, M. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pendekatan Humanistik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. CENDEKIA, 16(01), 20-31. https://doi.org/10.37850/cendekia.v16i01.552
Agustinova, D. E. (2020). Urgensi humanisme dalam pendidikan abad ke-21. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 17(2), 173-188. http://dx.doi.org/10.21831/socia.v17i2.53011
Ahmadi, F., & Ibda, H. (2021). Konsep dan Aplikasi Literasi Baru di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Semarang: CV. Pilar Nusantara.
Ali, M. (2023). Konsep Implementasi Penguatan Moderasi Beragama Melalui Tripusat Pendidikan. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 50-54. https://doi.org/10.30599/jpia.v10i1.2122
Anggresta, V. (2019). Literasi Manusia Untuk Menyiapkan Mahasiswa Yang Kompetitif Di Era Industri 4, 0. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(3). http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v6i3.3540
Asbaruna, L. W. B., & Gorib, R. I. (2023). Melatih Dan Mendidik Anak Sebagai Calon Pemimpinan Masa Depan. Community Development Journal, 4(4), 8786–8789. https://doi.org/10.31004/cdj.v4i4.19245
Chamisijatin, L., Permana, F. H., Zaenab, S., Hidayat, S., & Aini, N. (2022). Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter dengan Penerapan Literasi dalam Pembelajaran sebagai Upaya Inovasi Pembelajaran dalam Merdeka Belajar pada Pandemi Covid-19. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 216-231. https://doi.org/10.36312/linov.v7i2.702
Dewi, P. A. S., & Wijaya, I. K. W. B. (2023). Mengembangkan Literasi Humanistik Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPA. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(1), 119–126. https://doi.org/https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i1.930
Firmansyah, H., Putri, A. E., & Hakim, L. (2022). Penguatan Literasi Sejarah Untuk Meningkatkan Historical Thinking Peserta Didik. Jurnal Artefak, 9(2), 93-102.
Ismail, R. N., & Mudjiran, N. (2019). Membangun karakter melalui Implementasi Teori Belajar behavioristik pembelajaran matematika berbasis kecakapan abad 21. Menara Ilmu: Jurnal Penelitian dan Kajian Ilmiah, 13(11). https://doi.org/10.31869/mi.v13i11.1649
Kejora, M. T. B., Sittika, A. J., & Syahid, A. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Humanistik Melalui Kearifan Lokal dan Nilai Pendidikan Islam Pada Anak Panti Asuhan. Dharma Raflesia: Jurnal Ilmiah Pengembangan Dan Penerapan IPTEKS, 19(1), 111-123. https://doi.org/10.33369/dr.v19i1.14020
Lie, A. Y., & Rachman, I. F. (2024). Strategi Literasi dalam Menanamkan Pendidikan Karakter Untuk Mengatasi Tantangan Teknologi Informasi dan Komunikasi Pada Era Disrupsi. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(3), 435-442. https://doi.org/10.62017/jppi.v1i3.1223
Marlina, L. (2013). Tipe-tipe kepemimpinan dalam manajemen pendidikan. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam, 18(02), 215-227. https://doi.org/10.19109/td.v18i02.47
Mukodi, M., Sugiyono, S., & Fashihullisan, M. (2020). Model Penguatan Nasionalisme dan Islam di Pesantren dan Lembaga-Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 28-35. https://doi.org/10.21137/jpp.2020.12.1.5
Muliastrini, N. K. E. (2019). Penguatan Literasi Baru (Literasi Data, Teknologi, Dan SDM/Humanisme) Pada Guru-Guru Sekolah Dasar Dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(1), 88–102.
Munandar. (1992). Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah, Petunjuk Bagi Para Guru dan Orang Tua. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Mutmainah, S. (2020). Literasi Baru Sebagai Bentuk Penanaman Nilai-Nilai Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia MI di Era Disrupsi. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 54-68. https://doi.org/10.36835/au.v2i1.297
Muzaini, M. C., & Ichsan, I. (2023). Implementasi Nilai Humanisme dalam Pembelajaran Akidah Akhlak untuk Menumbuhkan Sikap Sopan Santun Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(2), 329-338. https://doi.org/10.5281/zenodo.7572953
Nasution, S. (2019). Pendidikan Lingkungan Keluarga. Tazkiya, Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 115–124. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30829/taz.v8i1.457
Prabowo, A. (2022). Video Pembelajaran Kasti untuk Meningkatkan Hasil Belajar Permainan Bola Kecil dan Penguatan Literasi Numerasi. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 699-718.
Rodiyana, R., & Puspitasari, W. D. (2019). Menumbuhkan Kepemimpinan Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 454311. https://dx.doi.org/10.31949/jcp.v5i2.1442
Saifullah, A., Djatmika, E. T., & Pristiani, R. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 49-57. https://doi.org/10.37329/cetta.v7i2.2974
Sandy, F. A., Wiguna, F. A., & Santi, N. N. (2024, February). Pengaruh Penguatan Verbal Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN Pucangsimo 1. In Prosiding Seminar Nasional Kesehatan, Sains dan Pembelajaran (Vol. 3, No. 1, pp. 412-419).
Sani, R. A. (2019). Pembelajaran berbasis hots edisi revisi: higher order thinking skills (Vol. 1). Tira Smart.
Saputra, I. K. E., Sutrawan, G. Y., PF, K. A. P. D., & Sugita, I. W. (2019). Literasi Humanistik Dalam Tradisi Ngaroangin. Prosiding Nasional, 135-140.
Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran pendidikan dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107-117. https://doi.org/10.15548/alawlad.v8i2.1597
Siregar, V. V., Suyadi, S., & purnama Putri, R. D. (2021). Penerapan Humanistik Melalui Non Verbal Reinforcement Ditinjau Dari Percaya Diri Siswa Dalam Pembelajaran. Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 56-63. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.31479
Sudirman, S. (2022). Rekonsepsi Literasi Al-Quran Dalam Penanaman Nilai Moderasi Beragama Pada Lingkungan Keluarga. Transformasi: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 5(2), 111-128. https://doi.org/10.47945/transformasi.v5i2.814
Sultani, S., Alfitri, A., & Noorhaidi, N. (2023). Teori Belajar Humanistik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 177-193. http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v7i1.16108
Supadmini, N. K., Wisnu Budi Wijaya, I. K., & Larashanti, I. A. D. (2020). Implementasi Model Pendidikan Lingkungan UNESCO Di Sekolah Dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 77–83. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i1.416
Sutrisno, S., & Asmaroini, A. P. (2024). Penguatan Etika Warga Digital Di ERA Metaverse.JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(4), 722-731.
Utami, F. I. D., Aini, N. K., Khumairoh, R. N., Muslikhah, S., Jannah, P. D. N., & Nabighoh, M. N. (2024). Penguatan Literasi Keagamaan Bagi Siswa MI AL AZIZAH BANGSAI MIOJOKERTO. Jurnal Dinamika Pengabdian, 9(2), 273-282. https://doi.org/10.20956/jdp.v9i2.26050
Wijaya, I. K. W. B. (2018). Mengembangkan Kecerdasan Majemuk Siswa Sekolah Dasar (SD) Melalui Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Mutu Lulusan Sekolah Dasar. Jurnal Penjaminan Mutu, 4(2), 147-154. https://doi.org/10.25078/jpm.v4i2.568
Wijaya, I. K. W. B. (2018). Strategi Penanaman Taksonomi Pembelajaran IPA Pada Siswa Sekolah Dasar (SD) Untuk Membentuk Generasi Literasi Sains. Adi Widya, 3(1), 30–36. https://doi.org/10.25078/aw.v3i1.903
Wijaya, I. K. W. B. (2019). Eco Family : Metode Parenting Anak Usia Dini Untuk Membentuk Generasi Literasi Lingkungan. Jurnal Pratama Widya, 4, 40–47. https://doi.org/10.25078/pw.v4i1.1067
Wijaya, I. K. W. B. (2020). Pengembangan Kompetensi 4C dan Keterampilan Proses Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Catur Pramana. Guna Widya : Jurnal Pendidikan Hindu, 7(1), 70–76. https://doi.org/10.25078/gw.v7i1.1263
Wijaya, I. K. W. B., Darmayanti, N. W. S., & Muliani, N. M. (2020). Pengembangan Keterampilan Hidup Dan Karir Siswa Dalam Rangka Peningkatan Mutu Lulusan Sekolah Dasar. Jurnal Penjaminan Mutu, 6(2), 171–181. https://doi.org/10.25078/jpm.v6i2.1384
Wiryanto, F. S., Septyan, K., & Praptiningsih, P. (2023). Penguatan Literasi Keuangan Terhadap Orang Tua Dan Siswa SD Di Kampung Kukuk Sumpung Melalui Penguatan Budaya Menabung. Pengmasku, 3(1), 56-61. https://doi.org/10.54957/pengmasku.v3i1.567
Wiryanto, W., & Anggraini, G. O. (2022). Analisis pendidikan humanistik Ki Hajar Dewantara dalam konsep kurikulum merdeka belajar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 15(1), 33-45. http://dx.doi.org/10.21831/jpipfip.v15i1.41549
Wuryani, W., & Nugraha, V. (2021). Pendidikan keluarga dalam penguatan literasi dasar pada anak. Semantik, 10(1), 101-110. https://doi.org/10.22460/semantik.v10i1.p101-110
Copyright (c) 2024 I Komang Wisnu Budi Wijaya, Putu Ayu Septiari Dewi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with JSGP agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.