Penguatan Literasi Humanistik Di Lingkungan Keluarga

  • Putu Ayu Septiari Dewi Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • I Komang Wisnu Budi Wijaya Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
Keywords: Penguatan Literasi, Humanistik, Lingkungan Keluarga

Abstract

The research aims to analyze efforts to strengthen humanistic literacy in the family environment. This research is classified as a literature review. The research procedures are literature collection, literature review, literature selection, literature content analysis, synthesis and drawing conclusions. The data analysis was carried out using content analysis techniques. The results are that humanistic literacy can be strengthened in the family environment for example by crating a democratic family environment, open-ended questions, collaborative experiences, communication ethics and emotional intelligence. The parents roles are as a motivator, role model and able to create a conducive family situation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, N., & Nursikin, M. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pendekatan Humanistik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. CENDEKIA, 16(01), 20-31. https://doi.org/10.37850/cendekia.v16i01.552

Agustinova, D. E. (2020). Urgensi humanisme dalam pendidikan abad ke-21. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 17(2), 173-188. http://dx.doi.org/10.21831/socia.v17i2.53011

Ahmadi, F., & Ibda, H. (2021). Konsep dan Aplikasi Literasi Baru di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Semarang: CV. Pilar Nusantara.

Ali, M. (2023). Konsep Implementasi Penguatan Moderasi Beragama Melalui Tripusat Pendidikan. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 50-54. https://doi.org/10.30599/jpia.v10i1.2122

Anggresta, V. (2019). Literasi Manusia Untuk Menyiapkan Mahasiswa Yang Kompetitif Di Era Industri 4, 0. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(3). http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v6i3.3540

Asbaruna, L. W. B., & Gorib, R. I. (2023). Melatih Dan Mendidik Anak Sebagai Calon Pemimpinan Masa Depan. Community Development Journal, 4(4), 8786–8789. https://doi.org/10.31004/cdj.v4i4.19245

Chamisijatin, L., Permana, F. H., Zaenab, S., Hidayat, S., & Aini, N. (2022). Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter dengan Penerapan Literasi dalam Pembelajaran sebagai Upaya Inovasi Pembelajaran dalam Merdeka Belajar pada Pandemi Covid-19. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 216-231. https://doi.org/10.36312/linov.v7i2.702

Dewi, P. A. S., & Wijaya, I. K. W. B. (2023). Mengembangkan Literasi Humanistik Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPA. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(1), 119–126. https://doi.org/https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i1.930

Firmansyah, H., Putri, A. E., & Hakim, L. (2022). Penguatan Literasi Sejarah Untuk Meningkatkan Historical Thinking Peserta Didik. Jurnal Artefak, 9(2), 93-102.

Ismail, R. N., & Mudjiran, N. (2019). Membangun karakter melalui Implementasi Teori Belajar behavioristik pembelajaran matematika berbasis kecakapan abad 21. Menara Ilmu: Jurnal Penelitian dan Kajian Ilmiah, 13(11). https://doi.org/10.31869/mi.v13i11.1649

Kejora, M. T. B., Sittika, A. J., & Syahid, A. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Humanistik Melalui Kearifan Lokal dan Nilai Pendidikan Islam Pada Anak Panti Asuhan. Dharma Raflesia: Jurnal Ilmiah Pengembangan Dan Penerapan IPTEKS, 19(1), 111-123. https://doi.org/10.33369/dr.v19i1.14020

Lie, A. Y., & Rachman, I. F. (2024). Strategi Literasi dalam Menanamkan Pendidikan Karakter Untuk Mengatasi Tantangan Teknologi Informasi dan Komunikasi Pada Era Disrupsi. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(3), 435-442. https://doi.org/10.62017/jppi.v1i3.1223

Marlina, L. (2013). Tipe-tipe kepemimpinan dalam manajemen pendidikan. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam, 18(02), 215-227. https://doi.org/10.19109/td.v18i02.47

Mukodi, M., Sugiyono, S., & Fashihullisan, M. (2020). Model Penguatan Nasionalisme dan Islam di Pesantren dan Lembaga-Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 28-35. https://doi.org/10.21137/jpp.2020.12.1.5

Muliastrini, N. K. E. (2019). Penguatan Literasi Baru (Literasi Data, Teknologi, Dan SDM/Humanisme) Pada Guru-Guru Sekolah Dasar Dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(1), 88–102.

Munandar. (1992). Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah, Petunjuk Bagi Para Guru dan Orang Tua. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Mutmainah, S. (2020). Literasi Baru Sebagai Bentuk Penanaman Nilai-Nilai Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia MI di Era Disrupsi. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 54-68. https://doi.org/10.36835/au.v2i1.297

Muzaini, M. C., & Ichsan, I. (2023). Implementasi Nilai Humanisme dalam Pembelajaran Akidah Akhlak untuk Menumbuhkan Sikap Sopan Santun Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(2), 329-338. https://doi.org/10.5281/zenodo.7572953

Nasution, S. (2019). Pendidikan Lingkungan Keluarga. Tazkiya, Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 115–124. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30829/taz.v8i1.457

Prabowo, A. (2022). Video Pembelajaran Kasti untuk Meningkatkan Hasil Belajar Permainan Bola Kecil dan Penguatan Literasi Numerasi. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 699-718.

Rodiyana, R., & Puspitasari, W. D. (2019). Menumbuhkan Kepemimpinan Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 454311. https://dx.doi.org/10.31949/jcp.v5i2.1442

Saifullah, A., Djatmika, E. T., & Pristiani, R. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 49-57. https://doi.org/10.37329/cetta.v7i2.2974

Sandy, F. A., Wiguna, F. A., & Santi, N. N. (2024, February). Pengaruh Penguatan Verbal Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN Pucangsimo 1. In Prosiding Seminar Nasional Kesehatan, Sains dan Pembelajaran (Vol. 3, No. 1, pp. 412-419).

Sani, R. A. (2019). Pembelajaran berbasis hots edisi revisi: higher order thinking skills (Vol. 1). Tira Smart.

Saputra, I. K. E., Sutrawan, G. Y., PF, K. A. P. D., & Sugita, I. W. (2019). Literasi Humanistik Dalam Tradisi Ngaroangin. Prosiding Nasional, 135-140.

Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran pendidikan dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107-117. https://doi.org/10.15548/alawlad.v8i2.1597

Siregar, V. V., Suyadi, S., & purnama Putri, R. D. (2021). Penerapan Humanistik Melalui Non Verbal Reinforcement Ditinjau Dari Percaya Diri Siswa Dalam Pembelajaran. Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 56-63. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.31479

Sudirman, S. (2022). Rekonsepsi Literasi Al-Quran Dalam Penanaman Nilai Moderasi Beragama Pada Lingkungan Keluarga. Transformasi: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 5(2), 111-128. https://doi.org/10.47945/transformasi.v5i2.814

Sultani, S., Alfitri, A., & Noorhaidi, N. (2023). Teori Belajar Humanistik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 177-193. http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v7i1.16108

Supadmini, N. K., Wisnu Budi Wijaya, I. K., & Larashanti, I. A. D. (2020). Implementasi Model Pendidikan Lingkungan UNESCO Di Sekolah Dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 77–83. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i1.416

Sutrisno, S., & Asmaroini, A. P. (2024). Penguatan Etika Warga Digital Di ERA Metaverse.JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(4), 722-731.

Utami, F. I. D., Aini, N. K., Khumairoh, R. N., Muslikhah, S., Jannah, P. D. N., & Nabighoh, M. N. (2024). Penguatan Literasi Keagamaan Bagi Siswa MI AL AZIZAH BANGSAI MIOJOKERTO. Jurnal Dinamika Pengabdian, 9(2), 273-282. https://doi.org/10.20956/jdp.v9i2.26050

Wijaya, I. K. W. B. (2018). Mengembangkan Kecerdasan Majemuk Siswa Sekolah Dasar (SD) Melalui Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Mutu Lulusan Sekolah Dasar. Jurnal Penjaminan Mutu, 4(2), 147-154. https://doi.org/10.25078/jpm.v4i2.568

Wijaya, I. K. W. B. (2018). Strategi Penanaman Taksonomi Pembelajaran IPA Pada Siswa Sekolah Dasar (SD) Untuk Membentuk Generasi Literasi Sains. Adi Widya, 3(1), 30–36. https://doi.org/10.25078/aw.v3i1.903

Wijaya, I. K. W. B. (2019). Eco Family : Metode Parenting Anak Usia Dini Untuk Membentuk Generasi Literasi Lingkungan. Jurnal Pratama Widya, 4, 40–47. https://doi.org/10.25078/pw.v4i1.1067

Wijaya, I. K. W. B. (2020). Pengembangan Kompetensi 4C dan Keterampilan Proses Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Catur Pramana. Guna Widya : Jurnal Pendidikan Hindu, 7(1), 70–76. https://doi.org/10.25078/gw.v7i1.1263

Wijaya, I. K. W. B., Darmayanti, N. W. S., & Muliani, N. M. (2020). Pengembangan Keterampilan Hidup Dan Karir Siswa Dalam Rangka Peningkatan Mutu Lulusan Sekolah Dasar. Jurnal Penjaminan Mutu, 6(2), 171–181. https://doi.org/10.25078/jpm.v6i2.1384

Wiryanto, F. S., Septyan, K., & Praptiningsih, P. (2023). Penguatan Literasi Keuangan Terhadap Orang Tua Dan Siswa SD Di Kampung Kukuk Sumpung Melalui Penguatan Budaya Menabung. Pengmasku, 3(1), 56-61. https://doi.org/10.54957/pengmasku.v3i1.567

Wiryanto, W., & Anggraini, G. O. (2022). Analisis pendidikan humanistik Ki Hajar Dewantara dalam konsep kurikulum merdeka belajar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 15(1), 33-45. http://dx.doi.org/10.21831/jpipfip.v15i1.41549

Wuryani, W., & Nugraha, V. (2021). Pendidikan keluarga dalam penguatan literasi dasar pada anak. Semantik, 10(1), 101-110. https://doi.org/10.22460/semantik.v10i1.p101-110

Published
05-06-2024
How to Cite
Dewi, P. A. S., & Wijaya, I. K. W. B. (2024). Penguatan Literasi Humanistik Di Lingkungan Keluarga. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 312-321. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.1.2024.3787
Section
Regular Articles