Peningkatan Motivasi Siswa Sekolah Dasar dalam Pembelajaran IPS Menggunakan Media Audio Visual
Abstract
This research aims to describe teachers' efforts to increase student motivation, find out the learning media used and the magnitude of the increase in student motivation in learning social studies using audio-visual media. The subjects of this research were fifth grade students at SDN Dampala, Bahodopi District, who were active in the even semester of the 2023/2024 academic year. This research uses a qualitative description method based on an assessment rubric in the form of observation sheets, documentation and interviews. The results of the research show that teachers' efforts to increase student motivation can be seen from the better student response to the learning process, collaboration between students and also between students and teachers, as well as the creation of a supportive learning environment which is an important factor in increasing student motivation. The use of learning media can be seen from. The positive impact on student motivation during the learning process and increasing student motivation in social studies learning shows that effective integration of audio-visual media in learning can increase students' attention to social studies learning material.
Downloads
References
Aeniyah, W., & Meilana, S. F. (2021). Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Motivasi Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Putra Jaya. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 888-894. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1287
Almagofi, F., & Sari, E. F. (2024). Pengembangan media video animasi untuk meningkatkan motivasi belajar pada pembelajaran IPS untuk siswa kelas V SD negeri tugurejo 02 kota semarang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 5093-5107. https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12569
Amini, A., Siregar, A., Wulandari, I. S., Dianti, I. A., & Sipahutar, N. A. (2023). Pemanfaatan Media Audio Visual dalam Mengembangkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS Kelas X IIS MAS Islamic Centre Medan. Journal on Education, 5(3), 9322-9331.
Antoro, W. D., & Sridiyatmiko, G. (2022). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 3, 197-202. https://doi.org/10.30595/pssh.v3i.378
Arsyad, A., & Sulfemi, W. B. (2018). Metode Role Playing Berbantu Media Audio Visual Pendidikan dalam Meningkatkan Belajar IPS. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 3(2), 41-46. https://dx.doi.org/10.26737/jpipsi.v3i2.1012
Avania, W. F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Dengan Pendekatan Contextual Teaching Learning (CTL) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2531-2538. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.885
Daniati, N., Novianti, Y., & Mashuri, K. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Canva untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS Kelas VII di SMP PAB 7 Tandem Hilir. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 5611-5617. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i8.2547
Fahreza, F., & Julianda, R. (2018). Penggunaan media audio visual untuk meningkatkan prestasi belajar pada pembelajaran IPS siswa kelas V SDN Langung. Visipena, 9(1), 31-46. https://doi.org/10.46244/visipena.v9i1.428
Fauziah, I. N. N., Saputri, S. A., & Rustini, T. (2023). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Sekolah Dasar. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 125-135. https://doi.org/10.58401/dirasah.v6i1.789
Has, S. A. (2021). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Masa New Normal. Atta'dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 52-66. http://dx.doi.org/10.30863/attadib.v2i2.1766
Hasan, H., Juraid, J., & Suyuti, S. (2022). Penggunaan model pembelajaran blended learning dalam penerapan aplikasi audacity pada mata pelajaran sejarah di sma labschool untad palu. Nosarara: Jurnal Pendidikan dan ilmu Sosial, 10(2), 113-125.
Heryani, A., Pebriyanti, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Meningkatkan Literasi Digital Pada Pembelajaran Ips Di Sd Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan, 31(1), 17-28. https://doi.org/10.32585/jp.v31i1.1977
Ikhsan, M., & Humaisi, M. S. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran audio visual dalam mengembangkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS terpadu. JIIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.21154/jiipsi.v1i1.45
Kahfi, M., Ratnawati, Y., Setiawati, W., & Saepuloh, A. (2021). Efektivitas pembelajaran kontekstual dengan menggunakan media audiovisual dalam meningkatkan motivasi dan prestasi siswa pada pembelajaran IPS terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1). http://dx.doi.org/10.58258/jime.v7i1.1636
Kindangen, M., Tulung, J. M., & Massang, B. (2022). Media Audio Visual dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen: Studi Tentang Motivasi Belajar Siswa di Masa Pandemi. Jurnal Educatio Fkip Unma, 8(1), 337-343. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.2050
Kurniati, P., Kelmaskouw, A. L., Deing, A., Bonin, B., & Haryanto, B. A. (2022). Model proses inovasi kurikulum merdeka implikasinya bagi siswa dan guru abad 21. Jurnal Citizenship Virtues, 2(2), 408-423. https://doi.org/10.37640/jcv.v2i2.1516
Laratu, W. N., Darsikin, D., & Wahyono, U. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbasis Media Animasi Dan Kemampuan Awal Terhadap Pemahaman Konsep Listrik Dinamis Siswa SMA Negeri 8 Palu. Mitra Sains, 4(2), 78-85. https://doi.org/10.22487/mitrasains.v4i2.217
Lestari, S., Untari, M. F. A., & Fajriyah, K. (2022). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Melalui Media Audio Visual Berbasis Aplikasi Zoom Pada Pembelajaran IPS di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 56-63. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.33343
Muawanah, E. I., & Muhid, A. (2021). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi Covid–19: Literature Review. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 12(1). https://doi.org/10.23887/jjbk.v12i1.31311
Mulyosari, E. T., & Khosiyono, B. H. C. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(6), 2395-2405. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i6.5037
Nurcahyanti, R. M., & Tirtoni, F. (2023). Media pembelajaran audiovisual untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 265-270. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4605
Nurparida, N., & Srirahayu, E. (2021). Efektivitas Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Terpadu Kelas VII MTS. Al Yusufiah. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 5(1). http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v5i1.1628
Rezkyana, R., Nursalam, N., & Sulfasyah, S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Berbantuan Media Audio-Visual Video Terhadap Kemampuan Higher Order Thinking Skills Pada Pembelajaran IPS dan Self-Efficacy Siswa Kelas IV SD Wilayah II Kecamatan Simbang Kabupaten Maros. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1526-1541. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i2.3018
Salamah, S., Wiramanggala, A. N., Aprilianti, A. D., Tunissa, I. F., & Nugraha, D. (2022). Pengembangan media audio-visual IPS. JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), 9(2), 145-153. http://dx.doi.org/10.21831/jipsindo.v9i2.49251
Santika, I. D. A. D. M., Agung, I. G. A. M., & Apriliani, K. (2021). Video Pembelajaran untuk Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris Tingkat Sekolah Dasar. International Journal of Community Service Learning, 5(4), 342-352. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v5i4.40865
Sulfemi, W. B. (2018). Penggunaan metode demontrasi dan media audio visual dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik mata pelajaran Ips. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 151-158.
Sulfemi, W. B. (2019). Model pembelajaran kooperatif mind mapping berbantu audio visual dalam meningkatkan minat, motivasi dan hasil belajar IPS. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 4(1), 13-19. https://dx.doi.org/10.26737/jpipsi.v4i1.1204
Susanti, Y. E., Ananda, K., Albi, V., Noviyanti, S., & Chan, F. (2024). Meningkatkan Motivasi Pembelajaran IPS pada Siswa dengan Menggunakan Media Audiovisual. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 2282-2292. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.10756
Syarwah, R. A., Fauziddin, M., & Hidayat, A. (2019). Peningkatan motivasi belajar siswa menggunakan media audio visual pada pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal pendidikan tambusai, 3(3), 936-945. https://doi.org/10.31004/jptam.v3i3.300
Widhayanti, A., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Media Audiovisual Berbantuan Power Point Pada Peserta Didik Di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.627
Windasari, T. S., & Syofyan, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 1-12. https://doi.org/10.21009/jpd.v10i1.11241
Yusnaldi, E., Pramayshela, A., Zahratunnisa, E., Qadaria, L., Pulungan, R. M. I., & Rianti, T. D. (2023). Pemanfaatan Media Audiovisual pada Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 29008-29012. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.11645
Copyright (c) 2024 Rusmiati Rusmiati, Dhevy Puswiartika, Mahfud Mahmud Gamar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with JSGP agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.