Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dan Retensinya Menggunakan Metode Mnemonics

  • Nisa Dhania Atimi Universitas Tanjungpura Pontianak
  • Asriah Nurdini Mardiyya Ningsih Universitas Tanjungpura Pontianak
  • Erni Lestari SMA Negeri 10 Pontianak
Keywords: Metode Mnemonik, Hasil Belajar, Retensi, Penelitian Tindakan Kelas

Abstract

The mnemonic method is a powerful technique for memorizing the subject matter we study. This study aims to determine the effect of using the mnemonic method on male reproductive system material on student learning outcomes and retention. This classroom action research involved 30 class XI students of SMAN 10 Pontianak for the 2022/2023 academic year. It uses two learning maintenance cycles. Two male reproductive system lesson plans, two Likert scales for observing teacher performance, and two achievement tests were administered in this study. The research results show that the average score of student learning achievement increased from 56.0 to 81.0. The percentage of learning completeness is 83.3%. In addition, some students' notes use mnemonic techniques. It was concluded that the mnemonic technique succeeded in increasing student learning outcomes and their retention (in the high category) in the male reproductive system material. Some recommendations are that this technique should be used by teachers in schools

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggriyani, I., & Ariani, N. (2021). Peningkatan Daya Ingat Siswa terhadap Pembelajaran Matematika dengan Penggunaan Teknik Mnemonic pada Kelas XI MAS Al-Barakah. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(3), 657-666. https://doi.org/10.24252/ajme.v3i2.24743

Ardika, Y., & Sardjana, A. (2016). Efektivitas Metode Mnemonik Ditinjau dari Daya Ingat dan Hasil Belajar Matematika Siswa SMK Kelas X. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 7(1), 66-73. https://doi.org/10.15294/kreano.v7i1.5006

Baharun, H. (2018). Penguatan Daya Ingat Mahasantri Melalui Mnemonik Learning. Jurnal Pedagogik, 5(2), 180-192. https://doi.org/10.33650/pjp.v5i2.630

Dahar, W.R. (1996). Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga

Habsari, A. M., Karyanto, P., & Probosari, R. M. (2012). Hubungan antara Kemampuan Memori dan Motivasi Belajar Biologi dengan Hasil Belajar Biologi Ranah Kognitif Siswa SMA Negeri 2 Madiun Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1), 89-96.

Jaya, B. D., & Sutarto, S. (2021). Metode Eksperimen Terbimbing dalam Pembelajaran Fisika di SMP; Studi Hasil Belajar, Efektivitas, dan Retensi Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Konsep Pesawat Sederhana. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(1), 80-86. https://doi.org/10.19184/jpf.v1i1.23139

Joyce, B. (1996). Models of Teaching. Boston: Allyn and Bacon.

Jusriana, A., Anggereni, S., & Budiman, A. J. (2022). Efektivitas Metode Pembelajaran Mnemonik Terhadap Kemampuan Mengahafal Rumus-Rumus Fisika. AL-KHAZINI: Jurnal Pendidikan Fisika, 2(2), 127-133. https://doi.org/10.24252/al-khazini.v2i2.32741

Lestari. (2010). Metode Mnemonik untuk Meningat Dua Belas Nervus Cranialis pada Mahasiswa Tingkat II Akper Kosgoro Mojokerto. Jurnal Pendidikan, 2(4), 75-89. https://doi.org/10.32672/konstruktivis.v2i1.2190

Laksmi, M. L., Prayitno, B. A., & Indrowati, M. (2023). Karakteristik Materi Pembelajaran Sistem Reproduksi Manusia. Jurnal Pendidikan Biologi, 13(2), 161-170. http://dx.doi.org/10.17977/um052v13i2p161-170

Nasution, D. P. I. (2021). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah di Kelas XI IPA1 SMA IT Indah Medan TP 2020/2021. Journal Of Science and Social Research, 4(3), 404-413. https://doi.org/10.54314/jssr.v4i3.1077

Nurfadila, I. (2020). Penerapan Metode Mnemonik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNMA, (pp. 206-215).

Nurfadilah, I., Uswatun, D. A., & Sutisnawati, A. (2022). Penerapan Metode Mnemonic Dalam Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 679-687. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2516

Purnama, W., Rizhardi, R., & Prasrihamni, M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Mnemonic Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas V SD Negeri 90 Palembang. BADA'A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 109-118. https://doi.org/10.37216/badaa.v5i1.892

Rozi, F., Sa'adah, N., & Hayati, N. (2022). Meningkatkan Daya Ingat Tajwid Melalui Mnemonic Learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(3), 676-690. https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i3.1901

Sainab, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Picture And Picture Terhadap Motivasi Belajar dan Retensi Biologi Siswa Kelas X MIA SMA Negeri 2 Majene. Oryza: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(1), 36-42. https://doi.org/10.33627/oz.v11i1.710

Setiawan, A., Sutarto, & Indrawati. (2012). Metode Praktikum dalam Pembelajaran Pengantar Fisika SMA: Studi pada Konsep Besaran dan Satuan Tahun Ajaran 2012-2013. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(3), 3-8.

Siahaan, G. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn dengan Menerapkan Model Pembelajaran Mnemonic. Jurnal Global Edukasi, 1(3), 457-461.

Simamora, S., Sidabutar, H., & Sinaga, T. (2018). Efektivitas Metode Mnemonik terhadap Daya Ingat pada Materi Protista di Kelas X SMA Budi Murni 3 Medan Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(2), 103-108. https://doi.org/10.24114/jpp.v6i2.10147

Siregar, S. (2020). Pembelajaran Sistem Ekskresi dengan Metode Mnemonik untuk Meningkatkan Retensi (Daya Ingat) dan Hasil Belajar Siswa. Serambi Konstruktivis, 2(1), 77-83. https://doi.org/10.32672/konstruktivis.v2i1.2190

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Uno, & Umar. (2014). Mengelola Kecerdasan dalam Pembelajaran: Sebuah Konsep PembelajaranBerbasis Kecerdasan. Jakarta: Bumi Aksara.

Woolfolk, A.E (1995), Educational Psychology (6 rd edition). Boston, USA: Allyn and Bacon

Zahri, F. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle terhadap Kualitas Proses, Hasil Belajar dan Retensi Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Asam Basa. Belantika Pendidikan, 1(2), 67-77. https://doi.org/10.47213/bp.v1i2.23

Published
31-08-2023
How to Cite
Atimi, N. D., Ningsih , A. N. M., & Lestari, E. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dan Retensinya Menggunakan Metode Mnemonics . Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 6(2), 107-117. https://doi.org/10.30605/jsgp.6.2.2023.2661
Section
Regular Articles