Perilaku dan Pengembangan Organisasi Pendidikan (Cross Cultural and Global Approaches to Change Management)
Abstract
Pengembangan organisasi merupakan upaya mengubah perilaku orang dan sistem organisasi agar dapat beradaptasi dengan perubahan lingkungan yang bertujuan untuk mencapai tujuan organisasi yang lebih baik. Manajemen perubahan penting sebagai pengontrol yang mempengaruhi perubahan dalam organisasi sehingga mampu mengatasi perubahan yang terjadi. Dengan demikian, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tentang perkembangan organisasi pendidikan dan urgensinya, strategi pengembangan organisasi pendidikan, perilaku organisasi, dan manajemen perubahan. Metode yang digunakan dalam penulisan artikel ini adalah literature review atau tinjauan pustaka. Strategi pengembangan organisasi yang baik adalah strategi yang dapat menyesuaikan dengan empat hal, yaitu misi organisasi, kompetensi pegawai, kapasitas pegawai, dan lingkungan organisasi.
Downloads
References
Amri, U., Hendri, Rusdinal, & Gistituati, N. (2021). Perilaku dan Pengembangan Organisasi Pendidikan Review Disain Intvensi. Jurnal Ilmu Pendidikan. 3(4); 1543-1549. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.605
Baharuddin. (2012). Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam Menuju Pengelolaan Profesional dan Kompetitif. Malang: UIN-Maliki Press.
Barnard, M. & Stool, N. (2010). Organisational Change Management: A Rapid Literature Review. Short Policy. Founded by Department for Education. University of Bristol-United Kingdom.
Duha, T. (2018). Perilaku Organisasi. Yogyakarta: Deepublish.
Firdaus, A. M. (2019). Application of cooperative learning model type Think Pair Share (TPS) on mathematical communication ability. Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 7(1), 59-68. DOI: https://doi.org/10.26858/jds.v7i1.8846
Handoko, T. H. (2012). Manajemen dalam berbagai Spesifik. Jakarta: Erlangga.
Latar, B. (2020). Perubahan dan Pengembangan Organisasi. Jurnal Literasi Pendidikan Nusantara. 1(2); 75-84.
Muchlas, M. (2007). Perilaku Organisasi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Prasetyo, M. A. M. 2018. Peranan Perilaku Organisasi dan Manajemen Strategi dalam Meningkatkan Produktivitas Output Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan. 2(1); 80-101. DOI: https://doi.org/10.47766/idarah.v2i1.267
Purnomo, S. A. (2019). Pengembangan Organisasi dan Organisasi yang Sehat: Kreatifitas, Strategi Serta Tantangan Sekolah. Jurnal Media Informasi dan Komunikasi Ilmiah. 1(2); 261-270.
Qomar, M. (2007). Manajemen Pendidikan Islam. Strategi Baru Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. Jakarta: Erlangga.
Rifa’I, M. (2017). Pengelolaan Terhadap Perubahan dan Perkembangan Organisasi. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Keislaman. 1(2); 54-68.
Robbins, S. P., dan Judge, T. A. (2012). Essentials of Organizatioaln Behavior. London: Pearson Education Inc.
Sagala, S. (2016). Memahami Organisasi Pendidikan: Budaya dan Reinventing, Organisasi Pendidikan. Jakarta Timur: Prenada Media.
Triatna, C. (2015). Perilaku Organisasi dalam Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Wibowo. (2011). Budaya Organisasi: Sebuah Kebutuhan untuk Meningkatkan Kinerja Jangka Panjang. Jakarta: Rajawali Pers.
Wijaya, C. (2017). Perilaku Organisasi. Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia.
Winardi. (2015). Manajemen Perilaku Organisasi. Medan: Prenada Media.
Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Copyright (c) 2021 Irwan, Nurhizrah Gistituati, Rusdinal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with JSGP agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.