Korelasi Kebiasaan Membaca dan Kemampuan Literasi Sains

Authors

  • Rosmalah Yanti Universitas Cokroaminoto Palopo
  • Achmad Riady Universitas Cokroaminoto Palopo

DOI:

https://doi.org/10.30605/cjpe.122019.98

Keywords:

Kebiasaan Membaca, Literasi Sains

Abstract

This study aims to determine the correlation between reading habits and the ability of science literacy in students of SMP Negeri 2 Bua Ponrang. The research method used is quantitative descriptive, to determine the correlation used product moment correlation. The results show that the r count value is smaller than r table, so it can be concluded that there is no significant relationship between reading habits and scientific literacy skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Latip, A & Permanasari, A. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Literasi Sains Untuk Siswa SMP Pada Tema Teknologi. EDUSAINS, 7(2), 160-171

Mardapi, Djemari. (2011). Pengujian Hasil Belajar dan Penilaiain Pendidikan Berbantuan Komputer, Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta

Mulyono. (2014). Korelasi Antara Kebiasaan Membaca dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas VI SDN 1 Josari Kabupaten Ponorogo. NOSI, 2(4), 323-330

Nuh, M. (2014). Aplikasi Pendekatan Saintifik Pada Kurikulum 2013 Berkontribusi Positif Terhadap Pengembangan Literasi Siswa Dalam Matematika dan IPA. https://www.academia.edu/9100714/Lit erasi Lintas Kurikulum (Diunduh 15 Oktober 2019)

Pakpahan, R. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Capaian Literasi Matematika Siswa Indonesia dalam PISA 2012. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 1(3), 331-347

Palpani, K.K. (2012). Promising Reading Habits an Creating Literate Social. International Reference Research Journal, III(2), 91

Permanasari, A. (2014). Kurikulum 2013 : Implikasinya Dalam Pembelajaran di Sekolah, Pendidikan Profesi dan Pendidikan Tinggi. Makalah. SeminarNasional Pendidikan Karakter di Gedung SCC Palopo, Palopo. 03 Mei 2014.

Sauturrasik. (2015). Korelasi Antara Kebiasaan Membaca dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Ambunten. Jurnal Lentera Sains (Lensa), 5(1), 25-34

Sugiyono. (2015). Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta

Sumaryatun., Rusilowati, A., & Nugroho, E.S. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Autentik Kurikulum 2013 Berbasis Literasi Sains Pada Materi Bioteknologi. Journal of Primary Education, 5(1), 66-73

Yanti, R., Khumaedi., & Prihatin, T. (2018). Profile of Science Literacy Skill Domain Knowledege of SMPN 2 Bua Ponrang Journal of Primary Education, 7(1), 34-40

Downloads

Published

2019-04-30

How to Cite

Yanti, R., & Riady, A. (2019). Korelasi Kebiasaan Membaca dan Kemampuan Literasi Sains. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 2(1), 1–5. https://doi.org/10.30605/cjpe.122019.98