PENGARUH LABORATORIUM VIRTUAL BERBASIS APLIKASI ANDROID TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF PESERTA DIDIK PADA MATERI METABOLIME FASE F SMAN 1 SUNGAI LIMAU

Authors

  • Fania Petriana
  • Relsas Yogica Universitas Negeri Padang
  • Ardi Universitas Negeri Padang
  • Fitri Olvia Rahmi Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.5304

Keywords:

Android application based virtual laboratory, learning outcomes

Abstract

This research aims to test the effect of an Android application-based virtual laboratory on students' cognitive learning outcomes in F phase metabolism material at SMAN 1 Sungai Limau. This research was conducted in November 2024. The research method used was a quasi-experiment (Quasi Experiment Research) with a Posttest Only Control Group Design research design.  The population of this research is all phase F students of SMAN 1 Sungai Limau in the 2024/2025 academic year. Samples were taken using purposive sampling technique. This research data is in the form of student learning outcomes in the cognitive domain. The research instrument used was a test instrument in the form of multiple choice questions. Data from the results of the test instrument were analyzed using the t test with the help of Microsoft Excel 2010. The results of research in the cognitive domain showed that the average score for the experimental class was higher than the control class. The hypothesis was tested via the t test, obtained a value of tcount = 5.005 and ttable = 1.703. Thus, it can be concluded that the Android application-based virtual laboratory has a significant positive influence on students' cognitive learning outcomes in phase F metabolism material at SMAN 1 Sungai Limau.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, W., Wahyono, U., & Darsikin, D. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran virtual lab berbasis android terhadap hasil belajar fisika siswa kelas VIII SMPN 3 PALU. Media Eksakta, 16(1), 16-21.
Arifudin, O. (2020). Psikologi Pendidikan (Tinjauan Teori Dan Praktis). Bandung: Widina Bhakti Persada
Atikah, C., Achyani, A., & Muhfahroyin, M. (2023). Pengembangan Laboratorium Virtual sebagai Media Praktikum Alternatif pada Mata Pelajaran Biologi di SMA. BIOLOVA, 4(2), 174-185.
Damayanti, E., Santosa, A. B., Zuhrie, M. S., & Rusimamto, P. W. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 9(3), 639-645.
Darmawan, I. P. A. (2021). Total Quality Management Dalam Dunia Pendidikan" Model, Teknik Dan Impementasi". Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.
Fimansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Judika Jurnal Pendidikan Unsika, 3(1).
Iryanti, A. (2023). Pengaruh Implementasi Praktikum Virtual Lab Uji Golongan Darah Berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Genius: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 34-43.
Lestari, R., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2020). Analisis Konseptual, Praktikal, Konstruksi Pengetahuan dan Rekonstruksi Lembar Kerja Praktikum Enzim Katalase:(Conceptual Analysis, Practical, Knowledge Construction and Reconstruction of Catalase Enzyme Worksheets). Biodik, 6(4), 476-491.
Mayasari, A. (2021). Pengaruh Media Visual Pada Materi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 2(2), 173–179.
Meishanti, O. P. Y. (2020). Analisis keterlaksanaan praktikum biologi terhadap hasil belajar psikomotor peserta didik kelas XI IPA di MA Al Ihsan Tembelang Jombang. Eduscope: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 6(1), 24-31.
Muhajarah, K., & Sulthon, M. (2020). Pengembangan Laboratorium Virtual sebagai Media Pembelajaran: Peluang dan tantangan. Justek: Jurnal Sains dan Teknologi, 3(2), 77-83.
Nurbaniyah, N. (2013). Efektivitas Metode Index Card Match dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Jepang Siswa SMA. Bandung: UPI.
Nursyifa, F. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Virtual Laboratory Berbantu Android Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Gelombang Cahaya (Bachelor's thesis, Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah).
Pertiwi, Y., & Ferdian, R. (2022). Pelatihan penggunaan laboratorium virtual berbasis aplikasi Phet simulation di Kabupaten Kampar. Abdimas Universal, 4(1), 34-39.
Purwanto. (2010). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Putri, D. P. E. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Edugama: Jurnal Kependidikan dan Sosial Keagamaan, 5(2), 104–111.
Quddus, A., Hamid, T., & Kasli, E. (2017). Perbandingan hasil belajar fisika dengan menggunakan laboratorium nyata dan laboratorium virtual. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(1), 122-127.
Rahayu, H. T. (2019). Pengaruh Aplikasi Android Laboratorium Virtual Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi Kelas X di SMA Negeri 10 Semarang. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang. Ciputat: Kemdikbud.
Reinke, W., Keith, H., & Melissa, S. (2019). Classroom-Level Positive Behavior Support in Schools Implementing SW-PBIS : Identifying Areas for Enhancement. Journal of Positive Behavior Interventions.
Sudjana, N. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar. Bandung: Sinar Baru.
Winkel, W. (1987). Psikologi Pengajaran Jakarta. Jakarta: Gramedia.

Downloads

Published

2025-01-19

How to Cite

Petriana, F. ., Yogica, R. ., Ardi, & Olvia Rahmi, F. . (2025). PENGARUH LABORATORIUM VIRTUAL BERBASIS APLIKASI ANDROID TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF PESERTA DIDIK PADA MATERI METABOLIME FASE F SMAN 1 SUNGAI LIMAU. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 760–765. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.5304

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>