PENGARUH PENGGUNAAN BOOKLET TERINTEGRASI NILAI PREVENTIF MATERI SISTEM EKSKRESI MANUSIA TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS XI FASE F SMA

Main Article Content

Fitra Salma
Ganda Hijrah Selaras
Helendra
Fitri Olvia Rahmi

Abstract

Adolescents' knowledge about maintaining a healthy excretory system is still low on average. One way to increase students' knowledge is to implement the use of learning resources that promote and prevent health problems of the excretory system in school learning. This research aims to determine the effect of using an integrated booklet on the preventive value of human excretory system material on student learning outcomes. This type of research is quasi-experimental research with a posttest only control design. The instrument used to measure student learning outcomes is in the form of multiple choice questions. The sample class was selected using a saturated sampling technique. Data analysis using the Man-Whitney test obtained a significance result of (0.000) < α value (0.05), so it can be concluded that the use of an integrated booklet with the preventive value of human excretory system material has a positive effect on student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Salma, F., Hijrah Selaras, G., Helendra, & Olvia Rahmi, F. (2024). PENGARUH PENGGUNAAN BOOKLET TERINTEGRASI NILAI PREVENTIF MATERI SISTEM EKSKRESI MANUSIA TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS XI FASE F SMA. Jurnal Biogenerasi, 9(2), 1323 - 1326. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v9i2.4279
Section
Articles

References

Agustin, A., dan Yogica, R. (2023). Analisis Kebutuhan Booklet Terintegrasi Nilai Preventif Pada Materi Sistem Ekskresi Manusia Untuk Peserta Didik SMA. Jurnal Binomial. Vol 6(1), 50-57.
Amini, F., Nasution, M. Y., Mulkan, M. & Sugito, H. (2018). Analisis Kemampuan Kognitif dan Kesulitan Belajar Siswa Materi Sistem Ekskresi di SMA Negeri 1 Karang Baru. Jurnal Pelita Pendidikan. Vol 6(4), 225-232.
Ananda, R. A., Ardhyantama, V., & Sugiyono. (2022). Pengembangan Media Booklet untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Ilmiah Kependidikan. Vol 9(3), 254-264.
Christie, C. D. Y., & Lestari, N. A. (2019). Pengembangan Media Ajar Berdasarkan Penelitian Analisis Morfologi Durian di Jawa Timur. Jurnal Koulutus. Vol 2(2), 19-27.
Dewi, B., Hamidah, A., & Sukmono, T. (2020). Pengembangan Booklet Keanekaragaman Kupu-Kupu di Kabupaten Kerinci dan Sekitarnya sebagai Sumber pada Materi Animalia Kelas X SMA. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. Vol 6(4), 492-506.
Dewi, Y., & Radia, E. H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantu Media Gambar Guna Meningkatkan Hasil Belajar. Journal of Education Action Research. Vol 3(2), 147-152.
Hartati, R. (2016). Peningkatan Aspek Sikap Literasi Sains Siswa SMP Melalui Penerapan Model Problem Based Learning Pada Pembelajaran IPA Terpadu. EDUSAINS. Vol 8(1), 90-97.
Kemenkes. (2019). Buku Pedoman Manajemen Penyakit Tidak Menular. Jakarta: Kementrian Kesehatan Republik Indonesia.
Khotimah. (2015). Penggunaan Media Buklet Pada Pembelajaran Pengelolaan Sumber Daya air Berbasis Kearifan Lokal Pada Kalangan Remaja Kelurahan Kandri Kecamatan Gunungpati Kota Semarang. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Nurhayati., Fadilah, M., & Yuniarti, E. (2017). Deskripsi Nilai Promotif dan Preventif Kesehatan Reproduksi Remaja dalam Pembelajaran Sistem Reproduksi Manusia di SMAN Kota Padang. Jurnal Biosains. Vol 1. 217-226.
Parwiyati, S. W., Sumekar., & Mardingsih, D. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Booklet Pada Peningkatan Pengetahuan Peternak Kambing Tentang Penyakit Scabies di KTT Ngupoyo Sato Desa Wonosari Kecamatan Patebon. Animal Agriculture Journal. Vol 3(4), 581-585.
Putri, N. M., & Saino. (2020). Pengembangan Booklet Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Pengelolaan Bisnis Ritel Materi Perlindungan Konsumen Kelas XI BDP di SMKN Mojoagung. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN). Vol 8(3), 2337-6078.
Riskesdas. (2018). Hasil Utama Riskesdas 2018. Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.
Siregar, T. A. (2023). Pengaruh Booklet Berbasis Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Penanaman Profil Pelajar Pancasila Kelas IV SD Negeri 105387 Sei Karang. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan: UMSU.
Syafrina, R., Yogica, R., & Darusyamsu, R. (2023). Pengembangan Booklet Terintegrasi Nilai Preventif Gangguan Sistem Sirkulasi Manusia untuk Peserta Didik SMA. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. Vol 9(2), 164-170.
Ulfah, N. P., Darusyamsu, R., & Yuniarti, E. (2021). Pengaruh Bahan Ajar Promotif dan Preventif Kesehatan Reproduksi Remaja Menggunakan PBL terhadap Kompetensi Pengetahuan Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Edukasia. Vol 1(1).
Wahyuni, S., Wulandari, F,. & Setyowati, R. (2022). Pengaruh Media Booklet Terhadap Hasil Belajar IPS Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Vol 6(2), 2071-2080.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>