Menguatkan Peran Keluarga Dalam Mewujudkan Pendidikan Berkualitas Untuk Indonesia Emas 2045
Abstract
Indonesia's Golden 2045 vision requires a high-quality workforce. This depends heavily on the important role of the family as the first place of education for children. This study examines the effectiveness of educational seminars in improving parents' understanding of the importance of the family's role in achieving quality education towards Indonesia's Golden 2045 vision. The study was conducted using the Community-Based Action Research method in Damping Village, Pamarayan. There were 87 participants from 90 invited families (96.7% participation rate). Activities included identifying existing issues, conducting a one-day seminar, and evaluating the results through pre- and post-seminar tests, observing attitude changes, assessing skills, and monitoring follow-up actions. Based on the problem identification results, it was found that 78.6% of participants had limited understanding of the family's role, 67.9% experienced communication difficulties with their children, and 85.7% had low digital literacy. After the seminar, there was an increase in participants' awareness and understanding of the family's strategic role in education. Follow-up observations showed improvements in communication patterns and home learning routines.
Education seminars tailored to local needs have proven successful in enhancing families' capabilities as educational agents and can serve as a model intervention to support Indonesia Emas 2045.
Downloads
References
Afriani, L. , & Marlina, S. (2021). eran keluarga dalam pendidikan karakter anak di era digital. Jurnal Pendidikan Karakter. 145–158.
Anggraini, D. , & Sari, P. (2020). eterlibatan orang tua dalam pembelajaran jarak jauh selama pandemi COVID-19. . 234–247.
Anwar, K. , & Budiman, A. (2022). Literasi keluarga sebagai fondasi pendidikan berkualitas di Indonesia. . 67–82.
Dewi, R. K. , & Hakim, L. (2021). Dewi, R. K., & Hakim, L. (2021). Pengaruh dukungan keluarga terhadap motivasi belajar siswa sekolah dasar. 171–181.
Fajri, M. , & Nurhayati, E. (2020). Tantangan keluarga muslim dalam mendidik anak di era globalisasi. 289–305.
Hasan, A. , & Wulandari, T. (2021). 7. Hasan, A., & Wulandari, T. (2021). Peran orang tua dalam pengembangan keterampilan abad 21 pada anak. . 412–428.
Indrawati, S. , & Rahman, F. (2022). 8. Indrawati, S., & Rahman, F. (2022). Strategi keluarga dalam menghadapi tantangan pendidikan digital. . 193–218.
Jayanti, P. , & Kusuma, D. (2020). Dampak lingkungan keluarga terhadap karakter anak usia sekolah. 45–61.
Karlina, D. , & Pratiwi, S. (2023). Implementasi tripusat pendidikan dalam era society .
Karlina, D. , & Pratiwi, S. (2023). Implementasi tripusat pendidikan dalam era society. 167–184.
Listiani, W. , & Mardiana, U. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak. 334–351.
Mahmud, A. , & Fitria, H. (2022). Peran keluarga dalam mewujudkan generasi emas Indonesia 2045. 245–262.
Mahmud, A. , & Fitria, H. (2022). eran keluarga dalam mewujudkan generasi emas Indonesia 2045. 245–262.
Nuraeni, F. , & Setiawan, B. (2020). Komunikasi efektif orang tua-anak dalam mendukung prestasi belajar. . 89–106.
Pramesti, R. , & Andriani, L. (2023). Literasi digital orang tua dalam era pembelajaran hybrid. 78–85.
Rahayu, S. , & Nugroho, P. (2021). . Keterlibatan ayah dalam pendidikan anak: studi fenomenologi. 156–173.
Sari, M. K. , & Hartono, J. (2022). Pengaruh status sosial ekonomi keluarga terhadap akses pendidikan berkualitas. 293–315.
Suciati, N. , & Wardani, K. (2020). Model pemberdayaan keluarga dalam pendidikan anak usia dini. , 112–129.
Taufik, R. , & Silviana, A. (2023). Peran keluarga dalam mengembangkan kreativitas anak di era industri. 201–218.
Utami, P. , & Budi, S. (2021). 19. Utami, P., & Budi, S. (2021). Strategi orang tua dalam mengatasi kesulitan belajar anak selama pandemi. 67–84.
Wahyuni, E. , & Firmansyah, D. (2022). Transformasi peran keluarga dalam pendidikan pasca pandemi COVID-19. 378–395.
Yulianti, A. , & Santoso, H. (2023). Penguatan karakter melalui pendidikan keluarga berbasis nilai-nilai Pancasila. . 134–151.
Zulkarnain, M. , & Hasanah, N. (2021). Pemanfaatan teknologi dalam mendukung pembelajaran keluarga. 223–240.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qonita Qonita, Mulya Tiara Fauziah, Hocky Nis Kharisma Dewi, M. Faturohman Junaedi, Sabid Abdillah, Mamay Himayah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.