Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial melalui Penerapan Keterampilan Proses pada Siswa Sekolah Dasar

  • Aulia Eka Putri Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Suardi Suardi Universitas Muhammadiyah Makassar
Keywords: Hasil Belajar, Ilmu Pengetahuan Sosial, Keterampilan Proses, PTK, Siswa SD

Abstract

This study aims to improve social studies learning outcomes by applying a process skills approach to fifth grade students at SD Negeri 30 Sumpang Bita. This study uses classroom action research (Classroom Action Research) consisting of 2 cycles. Each cycle has four stages, which consist of: planning, action, observation and reflection. Observation sheets and learning outcomes tests are used as research instruments. Observations, learning outcomes tests and documentation used in data collection techniques. Quantitative and qualitative analysis techniques were used in data analysis. The results showed that the first cycle got an average score of 64.7, the second cycle scored higher student learning outcomes, namely the average value reached 86.7. Only 7 students (41%) achieved completeness in cycle I. In contrast to cycle II, there were 16 (96%) students who achieved completeness. This means that classical learning mastery is achieved in cycle II, because the number of students is more than 80%. Thus it was concluded that the application of the process skills approach to social science subjects could improve student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, A. L. (2020). Pengaruh Pendekatan Keterampilan Proses Sains Dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Getaran dan Gelombang Di SMP Negeri 5 Kabun TP 2019/2020.

Afandi, M., Chamalah, E., Wardani, O. P., & Gunarto, H. (2013). Model dan metode pembelajaran. Semarang: Unissula.

Ali, Z., & Dwikurnaningsih, Y. (2019). Pengaruh Dari Dampak Game Online Terhadap Motivasi ABelajar Pada Siswa Kelas Viii Smp Kristen 2 Salatiga Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Genta Mulia, 10(2). Ali

Aulia, N. I. P., & Araniri, N. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Al-Mau'izhoh, 3(1), 9-22. https://doi.org/10.31949/am.v3i1.3194 DOI: https://doi.org/10.31949/am.v3i1.3194

Azizah, A. (2021). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15-22. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475 DOI: https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475

Barokah, A., Yulistia, A., & Hidayat, S. P. M. (2022). Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Sains Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran IPA SD. DIKODA: JURNAL PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR, 3(01), 18-31.

Dariyanto, D. (2022). Prinsip Pembelajaran Dalam Al-Qur'an. ZAD Al-Mufassirin, 4(1), 82-109. https://doi.org/10.55759/zam.v4i1.36 DOI: https://doi.org/10.55759/zam.v4i1.36

Edo, M. K. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS melalui Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Bajawa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 14528-14538. DOI: https://doi.org/10.36418/jurnalsostech.v2i6.345

Fazrin, M. H. Pembinaan Kompetensi Pedagogik Guru Melalui Kelompok Kerja Guru Kecamatan Jagakarsa Kota Jakarta Selatan (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatulah Jakarta).

Iskandar, A. (2022). Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Ekosistem. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 307-313. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.54 DOI: https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.54

Iskandar, J. (2019). Implementasi sistem manajemen keuangan pendidikan. Idaarah, 3(1), 114-123. https://core.ac.uk/download/pdf/234752746.pdf

Mahdalena, S., & Sain, M. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VA Siswa Sekolah Dasar Negeri 010 Sungai Beringin. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 1(1), 118-138. https://doi.org/10.46963/asatiza.v1i1.63 DOI: https://doi.org/10.46963/asatiza.v1i1.63

Manshuruddin, M. (2020). Pembelajaran Berkualitas Melalui Interaksi Edukatif Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Al-Hadi, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.51672/alfikru.v15i1.86

Meri, E. G., & Mustika, D. (2022). Peran guru dalam pembelajaran di kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 200-208. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5197

Mulyadi, N., & Haura, N. (2019). “pengertian pendidikan.”

Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., Yumriani, Y., & BP, A. R. (2022). Pengertian Pendidikan ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa, 2(1), 1-8.

Nadhifah, N. (2022). Peningkatan hasil belajar pkn dengan model pembelajaran berbasis masalah pada murid kelas v sd inpres bangka- bangkala kecamatan biringbulu gowa.

Nasir, N. (2021). Penggunaan Keterampilan Proses dalam Pembelajaran Fikih di SD/MI. FONDATIA, 5(1), 30-43. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i1.1089 DOI: https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i1.1089

Nasution, T., & Lubis, M. A. (2018). Konsep Dasar IPS.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945 DOI: https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Pratama, M. I. (2014). Peningkatan hasil belajar ilmu pengetahuan sosial (ips) melalui pendekatan keterampilan proses belajar murid kelas iv sd 30 gattareng, kecamatan gantarang,kabupaten bulukumba. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MAKASSAR.

Pujianti, E. (2022). Etika Dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 8(01).

Ramaina, R. (2022). Upaya Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran PKN melalui Media Digital pada Kelas XI IPS 1di SMA Negeri 3 Kerinci. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 12(2), 445-451. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v12i1. DOI: https://doi.org/10.33087/dikdaya.v12i2.337

Rezania, V., & Afandi, R. (2020). Buku Ajar Mata Kuliah Pengembangan Pembelajaran IPS SD. Umsida Press, 1-116. https://doi.org/10.21070/2020/978-623-6833-99-5 DOI: https://doi.org/10.21070/2020/978-623-6833-99-5

Souisa, H. F. (2022). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Pendekatan Keterampilan Proses Pada Siswa Kelas Iv SD Inpres 60 Kabupaten Sorong. Soscied, 5(1), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.32531/jsoscied.v5i1.438

Sutrisno, I. H. (2015). Pembelajaran IPS Dengan Pendekatan Konsturktivisme Seuneubok Lada, 2(1), 21-33.

Vonny, S. (2019). Penggunaan Pendekatan Keterampilan Proses Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pesawat Sederhana Siswa Di Kelas V SD Kristen II Makale Kabupaten Tana Toraja. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 16-26. https://doi.org/10.47178/elementary.v2i1.609 DOI: https://doi.org/10.47178/elementary.v2i1.609

Wahidah, N. (2019). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS pada Materi Perjuangan Melawan Penjajah melalui Model Pembelajaran Word Square. Jurnal PTK dan Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.18592/ptk.v5i1.3057 DOI: https://doi.org/10.18592/ptk.v5i1.3057

Wasis, S. (2022). Pentingnya Penerapan Merdeka Belajar Pada Pendidikan Anak Usia Dini (Paud). Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 9(2), 36-41. https://doi.org/10.51747/jp.v9i2.1078

Widayanti, A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Teknik Make A Match Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1), 57-66. http://dx.doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20169 DOI: https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20169

Published
31-12-2023
How to Cite
Putri , A. E., & Suardi, S. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial melalui Penerapan Keterampilan Proses pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 6(3), 247-261. https://doi.org/10.30605/jsgp.6.3.2023.2817