PENGEMBANGAN KOMIK DIGITAL MATERI SISTEM EKSKRESI PADA MANUSIA BAGI PESERTA DIDIK KELAS XI DI SMA NEGERI 1 SUWAWA

Main Article Content

Djuna Lamondo
Fauzia Hulukati
Muh. Nur Akbar
Ani M. Hasan
Lilan Dama
Margaretha Solang

Abstract

This research aims to determine the validity and practicality of developing digital comics regarding human excretory systems for class XI students at SMA Negeri 1 Suwawa. This research is classified as development research using the 4D model, with trials on 20 students in class XI – A SMA Negeri 1 Suwawa. The results of the research show that: (1) The validity test of digital comic media based on percentages obtained a score of 96.35% (Very valid), and the material validity test based on percentages obtained a score of 97.91% (Very valid), (2) The practicality test consisted of from the implementation of learning, student responses and teacher responses. The learning implementation test at the first meeting to the second meeting based on percentage obtained a score of 87.5 (Very good), the student response test based on percentage obtained a score of 86.50 (Very good), and the teacher response test based on percentage obtained a score of 96.87% ( Practical).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Lamondo, D., Hulukati, F., Nur Akbar, M., M. Hasan, A., Dama, L., & Solang, M. (2024). PENGEMBANGAN KOMIK DIGITAL MATERI SISTEM EKSKRESI PADA MANUSIA BAGI PESERTA DIDIK KELAS XI DI SMA NEGERI 1 SUWAWA. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 239 - 251. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4550
Section
Articles

References

Adiputra, D. K., & Heryadi, Y. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt (Teams Games Tournament) Pada Mata Pelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Holistika, 5(2), 104. Https://Doi.Org/10.24853/Holistika.5.2.104-111
Agustya, Z., & Soejoto, A. (2017). Pengaruh Respon Siswa Tentang Proses Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 1 Wonoayu Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(3), 1–6.
Andari, I. Y. (2019). Pentingnya Media Pembelajaran Berbasis Video Untuk Siswa Jurusan IPS Tingkat SMA Se-Banten. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 263–275.
Artha, R. S., Suryana, D., & Mayar, F. (2020). E-Comic: Media For Understanding Flood Disaster Mitigation In Early Childhood Education. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 14(2), 341–351. Https://Doi.Org/10.21009/Jpud.142.12
Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13. Https://Doi.Org/10.24042/Jpifalbiruni.V5i1.100
Ernawati, Cahyanti, T. Desi, Nurfantri, Dini, R. Y. A., Pramestiyani, M., Bakoil, B. M., Ningrum, P. N., Fadhilah, S., Fatmawati, E., & Rohemah. (2022). Kupas Tuntas Biologi Dasar Dan Perkembangan. Rena Cipta Mandiri.
Ernawati, I. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server.
Fatirani, H. (2020). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Sistem Ekskresi Manusia. Pusat Pengembangan Pendidikan Dan Penelitian Indonesia.
Febriyanto, Yuyun, H. D., & Komalasari, O. (2015). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Penggunaan Media Gantong Bergambar Pada Materi Perkalian Bilangan Dikelas II Sekolah Dasar. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1(April).
Fuadati, H. R. (2023). Penerapan Komik Digital Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Peserta Didik Sekolah Dasar.
Gunawan, P., & Sujarwo. (2022). Pemanfaatan Komik Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Dalammeningkatkan Motivasi Dan Hasil Belaja Rsiswa. 6(1), 39–44.
Halik, A., Ilmi, N., & Lestari, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Paragraf Pada Siswa Kelas V UPT SD Negeri 9 Benteng Kecamatan Baranti. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pembelajarannya, 1(3), 156–164.
Hanniyah, U., & Winara. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Komik Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI) Volume 11 No 1 (2017) 100-110, 11(1), 150–155.
Hasan, M., Milawati, Dadrodjat, Harahap, K. T., Tahrim, T., Anwari, M. A., Rahmat, A., Masdiana, & P, I. M. I. (2021). Media Pembelajaran (Vol. 19, Issue 5). CV. Tahta Media Grup.
Hasifah, S., Novrianti, Rayendra, & Zen, Z. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas Ix Smp Departemen Kurikulum Dan Teknologi Pendidikan Pendahuluan Perkembangan Teknologi Dan Informasi Lebih Banyak Menggunakan Bahasa Inggris Sebagai Bahasa Internation. 3(1), 262–270.
Hidayah, R., Salimi, M., & Susiani, S. T. (2017). Critical Thingking Skill Konsep Dan Indikator Penilaian. Taman Cendekia, Vol. 1.N0.
Istiqomah, A. D. (2023). Pengaruh Media Web Komik Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Madrasah Ibtidaiyah Nahdlatul Ulama Waru I Sidoarjo. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Kanti, F. Y., Suyadi, B., & Hartanto, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Kompetensi Dasar Sistem Pembayaran Dan Alat Pembayaran Untuk Siswa Kelas X Ips Di Man 1 Jember. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(1), 135. Https://Doi.Org/10.19184/Jpe.V12i1.7642
Kustianingsari, N., & Dewi, U. (2015). Pengembangan Media Komik Digital Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Tema Lingkungan Sahabat Kita Materi Teks Cerita Manusia Dan Lingkungan Untuk Siswa Kelas V SDN Putat Jaya III/379 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya, 6(2), 1–9.
Lackovic, N., & Olteanu, A. (2016). Educational Philosophy And Theory. Educational Philosophy And Theory, 48(4), 323–330. Http://Www.Tandfonline.Com/Action/Journalinformation?Journalcode=Rept20
Laila, M. E., Sari, Y., & Jupriyanto. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Sol-Ar (Solar System Augmented Reality) Pada Muatan Pelajaran IPA Bagi Siswa Kelas VI SDN Betokan 3 Demak. Konstelasi Ilmiah Mahasiswa Unissula (Kimu) 7, 1–138.
Laksmi, A. P. L. N., & Suniasih, W. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-Comic