PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI BERBASIS WEBSITE BERDASARKAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA MATERI PENCEMARAN LINGKUNGAN

Authors

  • Herinda Mardin
  • Lilan Dama Universitas Negeri Gorontalo
  • Ani M. Hasan Universitas Negeri Gorontalo
  • Frida Maryati Yusuf Universitas Negeri Gorontalo
  • Masra Latjompoh Universitas Negeri Gorontalo
  • Nur Hayati Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v9i2.4178

Keywords:

Biology Learning Media, Development, Environmental Pollution, Website

Abstract

This research aims to develop website-based biology learning media on environmental pollution material based on differentiated learning for students. This type of research is development research, adapting the ADDIE development model including the stages of analysis, design, develop, implementation and evaluation. Development research was carried out to obtain website-based learning media regarding environmental pollution that is valid, so that it is suitable for use as learning media in high schools. The research results show that first, website-based biology learning media on environmental change material is included in very valid criteria based on expert validator assessments (content/material and construct) so that it can be used in the learning process at SMA Negeri 3 Gorontalo City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarita, J., Simanullang, M. P. K. P. S., & Adab, P. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi. Penerbit Adab.
Aprilia, D. A., & Wulandari, T. S. H. (2022). E-Modul Biologi Berbasis Potensi Lokal pada Materi Tumbuhan Ditinjau dari Uji Validitasnya. BIOPENDIX Jurnal Biologi Pendidikan dan Terapan, 9(1),82–88. https://doi.org/https://doi.org/10.30598/biopendixvol9issue1page82-88
Mahfudz, M. S. (2023). Pembelajaran Berdiferesiasi dan Penerapannya. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(2), 533-543.
Mardin, H. (2017). Analisis kesulitan belajar biologi peserta didik kelas XII IPA SMA Negeri di Kota Palopo (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).
Milaini, L. R., Hasibuan, W. F., Novita, E., Tan, T., & Noer, R. M. (2023). Catatan Penggerak Merdeka Belajar. Stiletto Book.
Moktis, D. (2023). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berfikir Tingkat Tinggi Siswa Melalui Model PBL Berbantuan LKPD Berbasis Masalah Pada Materi Perubahan Lingkungan. Guruku: Jurnal Penelitian Guru, 1(2), 528-532.
Sarnoto, A. Z. (2024). Model Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka. Journal on Education, 6(3), 15928-15939
Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C abad 21 Dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107-117.
Sinaga, A. V. (2023). Peranan Teknologi Dalam Pembelajaran Untuk Membentuk Karakter dan Skill Peserta Didik Abad 21. Journal on Education, 6(1), 2836-2846.
Qulsum, D. U. (2022). Peran Guru Penggerak Dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Ketahanan Pendidikan Karakter Abad 21. Jurnal Ketahanan Nasional, 28(3), 315-330.
Yazid, K., Susantini, E., & Fitrihidajati, H. (2016). Validitas Buku Saku Materi Ekologi untuk Siswa Kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 5(3), 390–396

Downloads

Published

2024-07-01

How to Cite

Mardin, H., Dama, L. ., M. Hasan, A. ., Maryati Yusuf, F. ., Latjompoh, M. ., & Hayati, N. . (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI BERBASIS WEBSITE BERDASARKAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA MATERI PENCEMARAN LINGKUNGAN. Jurnal Biogenerasi, 9(2), 1232–1237. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v9i2.4178

Most read articles by the same author(s)