Menyibak Sistem Fonetik Bahasa Indonesia dan Bahasa Arab serta Implikasinya dalam Pembelajaran BIPA

  • Salis Hilda Yoviyani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yeti Mulyati Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: phonetic, Arabic language, Indonesian language, BIPA

Abstract

Realizing Indonesian as an international language can be done by teaching Indonesian to Foreign Speakers (BIPA), but in the BIPA learning process we often face problems, especially in terms of phonology. Arabic speakers often find it difficult to pronounce sounds in Indonesian. Therefore, this research was conducted to analyze the differences and similarities between the pronunciations of the two languages using a qualitative descriptive approach and a contrastive analysis. In the results of the study, several similarities and differences were found between the pronunciation of Indonesian and Arabic. With similarities, it will make it easier for Arabic learners to learn Indonesian sounds. However, the existence of differences will also cause learning difficulties and require more attention to some aspects. Therefore, the results of this study can assist BIPA teachers in determining teaching materials, learning models, teaching units, and syllabus that are right on target through consideration of contrastive analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, W. W. 2018. Fonologi Bahasa Indonesia. Klaten: Intan Pariwara
Fariqoh, R. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Membaca untuk Pembelajar Bahasa Indonesia Penutur Asing Tingkat Dasar. Riksa Bahasa, Volume 2 N, 219–223. DOI: https://doi.org/10.17509/rb.v2i2.9569
Iqbal Zamzami, Muhammad, Izzah Naelun Ni'mah, Tulus Mustafa. 2022. Analisis Kontrastif Pelafalan Konsonan-Vokal: Alfabet Indonesia terhadap Huruf Hijaiyyah dan Alfabet Inggris dalam Pembelajaran Bahasa Kedua. Vol 5, No 1 (2022). DOI: https://doi.org/10.18196/mht.v5i1.16255
Kemdikbud. 2019. Tinggi, Minat Warga Arab Pelajari Bahasa Indonesia. Diakses pada tanggal 29 Maret 2023. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2019/01/tinggi-minat-warga-arab-saudi-pelajari-bahasa-indonesia
Marlina, Lina. 2019. Analisis Kontrastif Fonologi Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia Dalam Pembelajaran Pidato Bahasa Arab Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Uin Sunan Gunung Djati Bandung. Vol 17, No 2 (2019): METALINGUA.
Marsono. 2016. Fonetik. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press
Misdawati. 2019. Analisis Kontrastif dalam Pembelajaran Bahasa. Vol 8, No 1. DOI: http://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.8.1.53-66.2019
Misrawi, Zuhairi. 2021. Kokohnya Hubungan Indonesia-Arab Saudi. Diakses pada tanggal 29 Maret 2023. https://news.detik.com/kolom/d-5481336/kokohnya-hubungan-indonesia-arab-saudi
Rifa Rafkahanun. 2021. Analisis Kesalahan Fonologis dalam Keterampilan Berbicara Pembelajar BIPA di Pusat Studi Indonesia Ismailia Mesir. Vol. 12 No. 1 (2021): Jurnal Madah. DOI: https://doi.org/10.31503/madah.v12i1.380
Rohim, Miftahur. 2013. Analisis Kontrastif Bahasa Indonesia dan Bahasa Arab Berdasarkan Kala, Jumlah, dan Persona. Jurnal Sastra Indonesia, Vol. 2 No. 1.
Royani, Ahmad, dan N. Lalah Alawiyah. 2021. Manfaat Analisis Linguistik Kontrastif dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Seminar Nasional FITK UIN Jakarta.
Setyawati, Nanik. 2013. Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia. Teori dan Praktik. Surakarta: Yuma Pustaka.
Zulfahmi, H. B. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) dan Model Pembelajaran Tutorial. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, Vol. 6 No., 600–609. DOI: https://doi.org/10.15548/alawlad.v7i2.429
Published
09-09-2023
How to Cite
Salis Hilda Yoviyani, & Yeti Mulyati. (2023). Menyibak Sistem Fonetik Bahasa Indonesia dan Bahasa Arab serta Implikasinya dalam Pembelajaran BIPA. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 9(2), 1012-1022. https://doi.org/10.30605/onoma.v9i2.2838
Section
Articles