Penggunaan Model Pembelajaran Visual Auditori Kinestetik (VAK) Berbasis Sosiodrama Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS

Penelitian Tindakan Kelas di Kelas VIII-4 SMP Negeri 277 Jakarta

  • Nusa Peninda Hakim Pendidikan IPS Universitas Negeri Jakarta
  • Dian Alfia Purwandari Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Jakarta
  • Sujarwo Sujarwo Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Classroom Action Research, Sociodrama Based Visual Auditory Kinesthetic Learning Model, Social Studies Learning Outcomes, Social Studies, Learning Outcomes, Sociodrama, Visual Auditory Kinesthetic, Learning Model

Abstract

This study aims to obtain empirical data regarding the use of Sociodrama-Based Visual Auditory Kinesthetic learning models in improving students' social learning outcomes. This research was conducted on students of class VIII-4 at SMP Negeri 277 Jakarta from October to November 2019. The research method used was Classroom Action Research (CAR). The study uses 3 cycles, and from each cycle consists of four stages, namely: Action Planning, Action Implementation, Observation, and Reflection. Based on the results of research from learning outcomes have increased in each cycle, cycle one of 52.77% (19 students) gained learning outcomes above KKM 79, cycle two by 75% (27 students) reached values above KKM 79, and cycle three of 88% (32 students) achieved a score above KKM 79. Besides that, the Sociodrama-Based Visual Auditory Kinesthetic Learning Model was able to increase the activeness of students in the aspects of asking, answering, arguing and working together. Thus it can be concluded that the use of Sociodrama-Based Visual Auditory Kinesthetic learning model can improve students' social studies learning outcomes and can increase student activity. So students can get better social studies learning outcomes that are above the KKM 79 standard.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ani, C. T. (2006). Psikologi Belajar. Semarang: UPT MKK UNNES.

Ahmadi, A. & Prasetya, J. T. (2005). Strategi Pembelajaran Untuk Fakultas Tarbiyah. Bandung: Pustaka Setia.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Tindakan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Daryanto, D. (2011). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah beserta contoh-contohnya. Yogyakarta: Gaya Media.

DePorter, B & Hernacki, M. (2008). Quantum Learning: Membiasakan Diri Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.

DePorter, B & Hernacki, M. (2008). Quantum Teaching. Bandung: Perpustakaan Nasional.

Djamarah, D. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Hamdani, H. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Jensen, E. (2008). Brain-Based Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Malik, O. (2006). Metode Belajar dan Kesulitan-Kesulitan Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.

Ngalimun, N. (2013). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Pratiwi, E. (2017). Penggunaan Metode Diskusi Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS (Penelitian Tindakan Kelas di kelas VII SMP Negeri 1 Cikarang). Jakarta: Universitas Negeri Jakarta

Purwanto, P. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Russel, L. (2011). The Accelerated Learning Fielbook. Bandung: Nusa Media.

Sanjaya, W. (2007). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sapriya, S. (2013). Pendidikan IPS. Bandung: Katalog Dalam Terbitan.

Sapriya, S. (2014). Pendidikan IPS. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Shoimin, A. (2016). Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil dan Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosda Karya Offset.

Sulhan, N. (2010). Pembangunan Karakter Pada Anak. Surabaya: Intelektual Club.

Supardi, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.

Susanto, A. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.

Suwandi, S. (2008). Prosedur Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Trianto, T. (2014). Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Usman, M. B. (2002). Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciputat Pers.

Published
19-03-2020
How to Cite
Hakim, N. P., Purwandari, D. A., & Sujarwo, S. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Visual Auditori Kinestetik (VAK) Berbasis Sosiodrama Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS . Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 115-123. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.1.2020.240
Section
Articles