PENERAPAN MODEL NUMBERED HEAT TOGETHER BERBANTUAN MEDIA HANDOUT DILENGKAPI LKPD TTS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SMP MUHAMMADIYAH WAINGAPU

Authors

  • Resi Day Tara Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Yohana Makaborang Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Yoin Meissy Matulessy Universitas Kristen Wira Wacana Sumba

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i3.6640

Keywords:

numbered heads together,, media handouts, LKPD, TTS, learning outcomes

Abstract

The purpose of this study was to describe the cognitive and affective learning outcomes of students and the improvement of learning outcomes of SMP Muhammadiyah Waingapu implementing the Numbered Head Together model assisted by handout media equipped with LKPD TTS. This study is a Classroom Action Research (CAR) using a descriptive quantitative approach. The subjects in this study were students of class VIII A of SMP Muhammadiyah Waingapu. The data collection instruments used consisted of observation sheets and written tests. The results of this study showed a significant increase in cognitive learning outcomes, from 31% in the pre-cycle increasing to 75% in cycle I, and then increasing again to 94% in cycle II. Therefore, it can be concluded that the application of the numbered head together model assisted by handout media equipped with LKPD TTS can improve the learning outcomes of students of class VIII A of SMP Muhammadiyah Wangapu.

  

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A.,Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.

Afifah, LN, Rakuyah, R., & adi, FP (2018). Penerapan teka-teki silang untuk meningkatkan pemahaman konsep uang pada siswa sekolah dasar. JPI (jurnal pendidikan indonesia): jurnal ilmiah pendidikan, 5 (2), 57-62. DOI: https://doi.org/10.20961/jpiuns.v5i2.46353

Aulyana, A., Wasilah, A., Manullang, T. A. A., & Panjaitan, V. (2021). Analisis bahan ajar handout terhadap minat belajar siswa di Muhammadiyah 01 Medan. In Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3 (pp. 289-296). FBS Unimed Press.

Fernando, Y., Adriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. AL FIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61-68. DOI: https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843

Khaerati, K., & Syam, S. (2020). Pengembangan Media Handout Berbasis Gambar pada Mata Kuliah Morfologi Tumbuhan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa Pendidikan Biologi. Celebes Biodiversitas, 3(2), 30-39. DOI: https://doi.org/10.51336/cb.v3i2.212

Kunda, K., Mete, Y. Y., & Priska, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Number Head Together (Nht) Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VII Smpn 12 Kota Komba, Kecamatan Kota Komba, Kabupaten Manggarai Timur. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(3), 280-288.

Mahfuzah, T. (2023). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Menggunakan Model PBL, NHT. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran| E-ISSN: 3026-6629, 1(2), 81-90.

Panda, G. M., Ina, A. T., & Makatita, A. L. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Head Together Berbantuan Media Video Dilengkapi LKPD Crossword Puzzle Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas VIII Di SMP Katolik Anda Luri. BEST JOURNAL (Biology education science & technology, 7(1), 478-484.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Rahayu, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Crossword Puzzle Mata Pelajaran Penataan Barang Dagang Kelas XI Pamasaran SMK Negeri 1 Jombang. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 6(3).

Rahman, S. (2021, January). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. 2022.

Downloads

Published

2025-09-05

How to Cite

Day Tara, R., Makaborang, Y., & Meissy Matulessy, Y. (2025). PENERAPAN MODEL NUMBERED HEAT TOGETHER BERBANTUAN MEDIA HANDOUT DILENGKAPI LKPD TTS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SMP MUHAMMADIYAH WAINGAPU. Jurnal Biogenerasi, 10(3), 1766–1772. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i3.6640

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>