PENERAPAN MODEL PEBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA 3 DIMENSI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI SMP N 1 KAMBATA MAPAMBUHANG

Authors

  • Marselinus Huki Radandima
  • Yohana Makaborang Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Riwa Rambu Hada Enda Universitas Kristen Wira Wacana Sumba

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v9i1.4659

Keywords:

Model PjBL, 3-dimensional media, learninig outcomes

Abstract

This research aims to determine the in academic achievement or learninig outcomes of student by implemeting the Project Based Learning (PjBL) learning model class VIII plant structure and function subjects at SMP N 1 Kambata Mapambuhang. The population of this research is all student in class VIII of SMP N 1 Kambata Mapambuhang. In collecting data in this research, observation sheets and multiple choice test questions were used. By comparison, it can be seen that cycle II experienced a increase in the cogitive and psychomoral domains. By looking at the percentage of student who use the Project Based Learning (PjBL) learning model assisted by 3-dimensional media in class VIII at SMP N 1 Kambata Mapambuhang has icreased from pre-cycle, cycle I, and cycle II.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ari Krisnawati & Supriyono. 2014. Penggunaan Media Tiga Dimensi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. 1–7.
Christina, L. V., & Kristin, F. 2016. Efektivitas Model Pembelajaran Tipe Group Investigation (GI) Dan Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Dalam Meningkatkan Kreativitas Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar IPS Siswa kelas 4. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(3), 217-230.
Dehi, S. N., Makaborang, Y., Rambu, R., & Enda, H. 2023. Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Media 3 Dimensi Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Kelas VIII SMP Negeri 3 Waingapu.
Julianti. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division(Stad) Menggunakan Media 3 Dimensi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Divisi Spermatophyta Di Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Pontianak. Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Pontianak, Pontianak.
Prananda, G. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Pedagogik, 6(1), 122–130. https://ejournal.unmuha.ac.id/index.php/pedagogik/article/download/648/127
Surya. A. P., Relmasira. S. C., & Hardini. A. T. A. 2018 Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Kreatifitas Siswa Kelas Iii Sd Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. Jurnal Pesona Dasar 6 (1), 41-54
W, S. K. S. M., Wardana, L. A., & Hattarina, S. 2023. Penerapan Media Pembelajaran 2 Dimensi Berbasis Montessori Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Kelas 3 Di Sdn Kalisalam 1 Kabupaten Probolinggo. 2(1), 161–166.
Wibowo, A., Simaremare, A., & Yus, A. 2022. Analisis Permasalahan Belajar Pendidikan Dasar. 1(1), 37–50

Downloads

Published

2024-10-04

How to Cite

Huki Radandima, M. ., Makaborang, Y. ., & Rambu Hada Enda, R. . (2024). PENERAPAN MODEL PEBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA 3 DIMENSI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI SMP N 1 KAMBATA MAPAMBUHANG. Jurnal Biogenerasi, 9(1), 1035–1041. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v9i1.4659

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>