PENERAPAN MODEL JIGSAW BERBANTUAN MEDIA VIDEO ANIMASI DILENGKAPI LKPD TEKA TEKI SILANG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII

Authors

  • Asmina Umbu Dagha
  • Yohana Makaborang Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Yohana Ndjoeroemana Universitas Kristen Wira Wacana Sumba

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i2.5878

Keywords:

Jigsaw, animated video, crossword puzzle outcomes

Abstract

This study aims to provide an overview or knowledge about how the Jigsaw model assisted by animated video media equipped with LKPD Crossword puzzles, and to describe the improvement in student learning outcomes after applying the model and learning media. This study is a Classroom Action Research (CAR) using a descriptive quantitative approach. The subjects in this study were students of class VIII A of SMP Negeri 3 Tanah Righu. The data collection instruments used consisted of observation sheets and written tests. The results of the study showed a significant increase in cognitive learning outcomes, from 25% in the pre-cycle to 71% in cycle I, and then increased again to 89% in cycle II. Meanwhile, affective learning outcomes also increased, 36% in cycle I, and reached 82% in cycle II. Therefore, it can be concluded that the application of the Jigsaw learning model assisted by animated video media equipped with LKPD Crossword puzzles can improve the learning outcomes of class VIII A students at Smp Negeri 3 Tanah Righu.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anitra, R. (2021).Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 6(1), 8.
Bombang, J. J., Makaborang, Y., & Enda, R. R. H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Materi Protista Di Sma Kristen Payeti. Eduproxima (Jurnal Ilmiah Pendidikan Ipa), 5(2), 255-271.
Dukangawu, Y. T., Bano, V. O., & Enda, R. R. H. (2024, December). Peningkatan Keterampilan Peserta Didik Melakukan Praktikum Dan Membuat Poster Melalui Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Media Video Animasi Di SMP Negeri 1 Waingapu. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNKRISWINA (Vol. 2, No. 1, Pp. 18-29).
Damayanti, U. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sd Negeri 2 Banarjoyo (Doctoral Dissertation, IAIN Metro).
Eut, A. L., Makaborang, Y., & Ndjoeroemana, Y. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Sistem Pencernaan Manusia Pada Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 1 Kambera. EDUPROXIMA (JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN IPA), 5(2), 205-214.
Fiteriani, I., & Bahrudi. (2017:13). Analisis Perbedaan Hasil Belajar Kognitif Menggunakan Metode Pembelajaran Kooperatif Yang Berkombinasi Pada Materi IPA Di MIN Bandar Lampung. Jurnal Pendidikan Pembelajaran Dasar, 2 (2) 1-30. 8(1),26-31.
Herawati, L., & Irwandi, I. (2019, October). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Dan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di SMP Negeri 09 Lebong. In Seminar Nasional Sains & Entrepreneurship (Vol. 1, No. 1).
Hapsari, G. P. P., & Zulherman, Z. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384-2394.
Hayati, T. U. F. (2022). Hayati, T. U. F. (2022). Analisis Media Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva Dalam Pembelajaran Bangun Datar Di Sekolah Dasar. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika Dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 2(1), 8-15.
Hamu, A. L., Ina, A. T., Enda, R. R. H., & Huda, M. R. N. (2024). Efektivitas Model Pembelajaran Student Teams Achievement Divisions Berbantuan Media Scrapbook Dilengkapi Lks Teka-Teki Silang Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sma Pgri Waingapu. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 478-484.
Ina, S. T., Makaborang, Y., & Enda, R. R. H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Koordinasi Manusia Kelas XI. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 11(1), 509-519.
Istiqomah, A., Sugiharti, R. E., & Rikmasari, R. (2023). PELATIHAN PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN ICT BERBASIS VIDEO ANIMASI MELALUI APLIKASI CANVA. An-Nizam, 2(2), 49-59.
Kusumadani, N., Mahirawatie, I. C., & Ulfah, S. F. (2022). Perbedaan Pengetahuan Karies Gigi Dengan Menggunakan Media Video Animasi Pada Siswa Kelas IV, V, VI (Study Di SDN Ledok Kulon 3 Bojonegoro). Indonesian Journal Of Health And Medical, 2(3), 304-311.

Downloads

Published

2025-05-10

How to Cite

Umbu Dagha, A. ., Makaborang, Y. ., & Ndjoeroemana, Y. . (2025). PENERAPAN MODEL JIGSAW BERBANTUAN MEDIA VIDEO ANIMASI DILENGKAPI LKPD TEKA TEKI SILANG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII. Jurnal Biogenerasi, 10(2), 1335–1343. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i2.5878

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>