PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF GROUP INVESTIGATION BERBANTUAN MEDIA LEAFLET DILENGKAPI LKS WORD SQUARE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMP NEGERI 1 NGGAHA ORI ANGU

Authors

  • Yulensi Tanggu Hana
  • Yohana Makaborang Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Riwa Rmbu Hada Enda Universitas Kristen Wira Wacana Sumba

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i2.5806

Keywords:

Group Investigation, leaflet media, Word Square worksheets, learning outcomes

Abstract

This study aims to provide a comprehensive overview of the implementation of the cooperative learning model Group Investigation assisted by leaflet media and complemented with Word Square worksheets, as well as to describe the improvement in students' learning outcomes after applying the model and learning media. This research is a Classroom Action Research (CAR) using a descriptive quantitative approach. The subjects of this study were eighth-grade students at SMP Negeri 1 Nggaha Ori Angu. Data collection instruments included observation sheets and written tests. The results of the study showed a significant improvement in cognitive learning outcomes, from 24% in the pre-cycle to 72% in cycle I, and further increased to 84% in cycle II. Meanwhile, affective learning outcomes also improved, from 28% in cycle I to 88% in cycle II. Therefore, it can be concluded that the application of the cooperative learning model Group Investigation assisted by leaflet media and complemented with Word Square worksheets can improve the learning outcomes of eighth-grade students at SMP Negeri 1 Nggaha Ori Angu.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayuwanti, I. (2017). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation di SMK Tuma'ninah Yasin Metro. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2).
Ibrahim, R. (2013:31). Pendidikan Multikultural: Pengertian, Prinsip dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal ADDIN, 7(1), 129- 154.
Irmayanti, & Amalia, R. (2022:17). Pengaruh Media Word Square Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Kelas X SMA Negeri 9 Makasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains, 1(1), 12-18.
Lestari, D. E., Haryani, T., & Igiany, P. D. (2021). Efektivitas Media Leaflet untuk Meningkatkan Pengetahuan Siswi Tentang Sadari. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Kesehatan Masyarakat Indonesia, 2(2), 148-154.
Muakhirin, B. (2014). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Pendekatan Pembelajaran Inkuiri pada Peserta Didik SD. Jurnal Ilmiah GURU ‘’COPE’’.1(28), 51-57.
Saputra, A., Sastrawan, A., & Rahmati, I. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Leaflet Terhadap Hasil Belajar Sejarah pada Siswa Kelas Xi IIS Man 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(8).
Tembang, Y., Harmawati, D., & Rahajaan, J. P. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 230-237.
Wisnawa, I.D.G.R., Renda, N.T & Widana, I.W. (20162). Penerapan Model Pembelajaran GI (Group Investigation) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas IV. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha.6 (3), 1-10.
Yasa, G. S., Arsa, P. S., & Adiarta, A. (2019). Penerapan Model Group Investigation untuk Meningkatkan Hasil Belajar Keterampilan Kelistrikan SMPN 6 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 8(1), 31-39
Yusmarita, Y. (2022). Model Pembelajaran Word Square untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Tema Makanan Sehat di Kelas V SD Negeri 192/IX Simpang Setiti. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 3580-3590.

Downloads

Published

2025-05-17

How to Cite

Tanggu Hana, Y. ., Makaborang, Y. ., & Rmbu Hada Enda, R. . (2025). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF GROUP INVESTIGATION BERBANTUAN MEDIA LEAFLET DILENGKAPI LKS WORD SQUARE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMP NEGERI 1 NGGAHA ORI ANGU. Jurnal Biogenerasi, 10(2), 1378–1386. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i2.5806

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>