Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Berbasis Powtoon pada Materi Ekosistem Kelas VII SMP Negeri 6 Palopo

Main Article Content

Nur Muhajirah Yunus
Khaerati
Rismawati

Abstract

This study aims to determine the validity, practicality, and effectiveness of powtoon-based learning animation videos on Ecosystem material class VII at SMP Negeri 6 Palopo. This type of research is Research and Development (R&D) which refers to the ADDIE development research design which consists of five stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The population of this study were all class VII students of SMP Negeri 6 Palopo. The sample in this study was class VII C. The results showed that the development of powtoon-based learning animation videos on Ecosystem material showed that: (1) the results of the validity test on powtoon-based learning media obtained a percentage of 85% with valid criteria; (2) the results of the practicality test by the teacher obtained a percentage of 92.5% with very practical criteria; (3) the results of the practicality test by students obtained a percentage of 82% with practical criteria; (4) the results of the effectiveness test obtained a percentage of 81.25% with effective criteria. Therefore, it can be concluded that powtoon-based learning animation videos meet the criteria to be used as science learning media, especially in Ecosystem material.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Yunus, N. M., Khaerati, & Rismawati. (2023). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Berbasis Powtoon pada Materi Ekosistem Kelas VII SMP Negeri 6 Palopo. Jurnal Biogenerasi, 8(2), 564 - 568. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v8i2.2920
Section
Articles

References

Agustien, R., Umamah, N., dan Sumarno, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs Mekauman di Bondowoso dengan Model ADDIE Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. Jurnal Edukasi, 5(1):19-23.
Arnold, R. B. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Pelayanan Penjualan di SMK Ketintang Surabaya.” Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN) 06 (04): 145–50.
Fardany, M. M. dan Dewi, R. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (Jupe), 8, 107.
Farizi, Z. A., Sulisworo, D., Hasan, M. H., dan Rusdin, M. E. (2019). Pengembangan Media Animasi untuk Mendukung Pembelajaran Berbasis TPACK dengan Powtoon pada Materi Torsi SMA Kelas XI. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 10(2), 108–113.
Hidayati, A., Adi, E., dan Praherdhiono, H. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Gaya Kelas IV di SDN Sukoiber 1 Jombang. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran) Kajian dan Riset dalam Teknologi Pembelajaran, 6(1):45–50.
Latifah, N. dan Lazulva, L. (2020). Desain dan Uji Coba Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Powtoon sebagai sumber belajar pada materi sistem periodik unsur. Journal Education and Chemistry, 2(1), 26–31.
Munir. (2012). Multimedia: Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sabilla, A. F., Irianto, S., dan Badarudin, B. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Keliling dan Luas Bangun Datar Menggunakan Animasi Powtoon di Kelas IV SD Universitas Muhammadiyah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3), 354-364.
Soleh, M. R., Nurajizah, S., dan Muryani, S. (2019). Perancangan Animasi Interaktif Prosedur Merawat Peralatan Multimedia pada Jurusan Multimedia SMK BPS&K II Bekasi. Jurnal Teknologi dan Informasi (JATI), 9(2), 138–150.
Susilana, Rudi, dan Cepi R. (2009). Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.
Utami, D. (2011). Animasi dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pembelajaran, 1(7):44-52.
Wulandari, Y., Yayat, R., dan Lukman, N. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon Pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education) 8 (2): 269-279.
Yulia, D. dan Ervinalisa, N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa IIs Kelas X di SMA Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 2(1).

Most read articles by the same author(s)