PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA BOOKLET DILENGKAPI QUIZIZZ TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SMA NEGERI 2 WAINGAPU

Authors

  • Bellavista Paulina Luhi
  • Yohana Makaborang Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Riwa Rambu Hada Enda Universitas Kristen Wira Wacana Sumba

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4828

Keywords:

Learning Model, Problem based learning, Booklet, Quizizz, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to find out the extent to  which the Problem Based Learning model, equipped with booklet  and Quizizz media, affects student learning outcomes, especially at SMA Negeri 2 Waingapu. This type of research is experimental research with a quantitative approach. This study featured two classes: class XI-2 as the control group and class XI-1 as the experimental group. The stages of data analysis in this study include validity test, reliability test, normality test, homogeneity test, and hypothesis test through the parametric method, namely the dependent sample t-test, using SPSS software. The dependent sample t-test for hypothesis testing yields Asym results. The significance (2-tailed) is 0.001, indicating that the value is below 0.05. In conclusion, H1 was accepted by H0 fans, indicating the influence of  the Problem Based Learning method, facilitated by the booklet media  and supplemented by Quizizz, on the learning outcomes of students at SMA Negeri 2 Waingapu.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fatimah, N. (2019:44). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Herodotus: Jurnal Pendidikan IPS, 16(1), 61–69.
Ibrahim, R. (2013:131). Pendidikan Multikultural: Pengertian , Prinsip , dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. Addin, 7(1), 1–26.
Imtihana, M., Putut Martin, F., Priyono, B., & Raya, J. (2014:187). Pengembangan Buklet Berbasis Penelitian Sebagai Sumber Belajar Materi Pencemaran Lingkingan Di Sma. Unnes Journal of Biology Education, 3(2), 186–192.
Kalsum, U. (2022:37). Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share dengan Media Model Sel dari Bahan Clay untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Struktur Sel. Journal of Education Action Research, 6(1), 36.
Lider, G. (2022:191). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Aplikasi Quizizz untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VI Semester I SD Negeri 5 Sangsit. Indonesian Journal of Educational Development, 3(1), 189–198.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019:661). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 2(1), 659.
Putri, C. F., & Saputra, E. R. (2022:128). Penggunaan Media Poster dalam Pembelajaran PPKn di Kelas Tinggi. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 3(2), 127.
Rehusisma, L. A., Indriwati, S. E., & Suarsini, E. (2017:1239). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Dan Video Sebagai Penguatan Karakter Hidup Bersih Dan Sehat. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(9), 1238–1243.
Saputri, R., Nurlela, N., & Patras, Y. E. (2020:39). Pengaruh Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Matematika. JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 3(1), 38–41.
Sari, N. (2023:691). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write Berbantuan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 2 Nggaha Ori Angu Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. Jurnal Inovasi Penelitian, 4(3), 691–700.
Tung, K. Y. (2017:19). Desain Instruksional Perbandingan Model dan Implementasinya. Yogyakarta: Penerbit Andi
Widodo, & Widayanti, L. (2014:33). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VIIA MTs Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia, 17(49), 32–35.
Yusri, A. Y. (2018:53). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri Pangkajene. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 51–62.

Downloads

Published

2024-11-06

How to Cite

Paulina Luhi, B. ., Makaborang, Y. ., & Rambu Hada Enda, R. . (2024). PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA BOOKLET DILENGKAPI QUIZIZZ TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SMA NEGERI 2 WAINGAPU. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 406–412. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4828

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>