PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH BERBANTUAN MEDIA PAMFLET DILENGKAPI LKS QUESTION BOX TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SMPN 1 MAMBORO

Authors

  • Marsiane Rambu Patti
  • Yohana Makaborang Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Riwa Rambu Hada Enda Universitas Kristen Wira Wacana Sumba

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i2.5815

Keywords:

Make a Match, pamphlet media, Question Box worksheet, learning outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect of the cooperative learning model Make a Match assisted by pamphlet media and supplemented with Question Box student worksheets (LKS) on the learning outcomes of eighth-grade students at SMP Negeri 1 Mamboro. The research employed a quantitative experimental method using a posttest-only control group design. The sample consisted of 44 students, with 21 students in the control class and 23 in the experimental class. Data were collected through a learning outcome test. Data analysis using the t-test revealed a significant difference between the control and experimental classes, with a significance value of < 0.05. These results indicate that the implementation of the Make a Match learning model assisted by pamphlet media and Question Box worksheets has a positive effect on students’ learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi. 2017. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Azhar, Arsyad, Media Pembelajaran (Jakarta: Rajawali Pers, 2015) Media Pembelajaran (Depok: Rajawali Press, 2020)
Bazuki, N. (2015). Pengembangan instrumen pengukuran keterampilan berpikir kreatif mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris FKIP Universitas Bengkulu. Jurnal Pendidikan Bahasa, 3(2), 17–28.
Hima, L,R. "Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi PLSV (Persamaan Linier Satu Variabel) Ditinjau dari Gender pada Siswa Kelas VII di SMP Negeri 1 Prambon." Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 5.1 (2025): 94-99.
Ilham, Y. (2023). Pamflet: Media komunikasi yang efektif dan murah. Jakarta: Pustaka Media.
Makaborang, Y. "Evaluasi implementasi kurikulum 2013 mata pelajaran biologi di SMA Negeri." Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan 6.2 (2019): 130-145.
Tiara, Nisa Galuh, and Riga Mardhika. "Pengaruh Latihan Single Leg Hop Terhadap Hasil Tendangan A UKM Psht Komisariat Unipa Surabaya." Stand: Journal Sports Teaching and Development 3.2 (2022): 24-29.
Mutiasya, L., Sunarti, Y., & Dallion, E. (2024). Pengaruh model pembelajaran Make A Match terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD (studi literatur). Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(2), 254–267.
Rahman, A. (2022). Urgensi Penguatan Karakter pada Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan di Rumah dan Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam STAIN Raden Intan Lampung, 9(1), 1-10.
Rahmawati. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2),123-132)
Rusman, M. N. (2012). Model pembelajaran berpusat peserta didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Saputra, H. (2022). Kajian Teoritik dan Implementatif Pembelajaran Matematika SD/MI.
Sihombing, Lisbet Novianti, Rio Parsaoran Napitupulu, and Johannes Simorangkir. "Pengaruh Model Pembelajaran Paikem Terhadap Hasil Belajar Siswa." Jurnal ilmiah aquinas 4.2 (2021): 203-213.
Sugiyano. (2019). Pembelajaran aktif dengan lembar kerja siswa (LKS). Yogyakarta: CV Andi Offset.
Sutikno, H. (2014). Strategi pembelajaran aktif untuk meningkatkan hasil belajar (hlm. 45). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Tyyesterin, E., & Hidayanti, I. (2017). Statistika parametrik untuk penelitian kesehatan (hlm. 119). Surabaya: Program Studi Arsitektur UIN Sunan Ampel.
Yasfa I, (2023). Pemanfaatan Media Pamflet Dalam Meningkatkan Kesadarann Masyarakat Terhadap Pencemaran Lingkungan. Jurnal Pendidikan IPA, 1(2), 117-124
Yuliati, H. (2021). Pengaruh model pembelajaran Make A Match berbantuan media pamflet terhadap hasil belajar siswa kelas VII SMP Negeri 1 Singkawang. Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 547–558.

Downloads

Published

2025-05-17

How to Cite

Rambu Patti, M. ., Makaborang, Y. ., & Rambu Hada Enda, R. . (2025). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH BERBANTUAN MEDIA PAMFLET DILENGKAPI LKS QUESTION BOX TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SMPN 1 MAMBORO. Jurnal Biogenerasi, 10(2), 1363–1369. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i2.5815

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>