PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) BERBASIS INKLUSIF (INCLUSSIVE LEARNING) PADA MATERI KLASIFIKAIH MAKHLUK HIDUP KELAS VII SMP

Authors

  • Sukarman Hadi Jaya Putra
  • Martha Yanseli Universitas Nusa Nipa
  • Oktavius Yoseph Tuta Mago Universitas Nusa Nipa

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.5080

Keywords:

Inclusive Student Worksheet (ISW), Classification of Living Organisms, Effective Learning, Research and Development (R&D) Model

Abstract

The purpose of this study is to develop an inclusive-based Student Worksheet (LKPD) on the classification of living organisms for Grade VII SMP students that can support effective learning for students with various abilities. The background of this research stems from the challenge of creating learning media that can accommodate the needs of students with diverse abilities and backgrounds, especially in complex biological concepts. This study was conducted at SMPK St. Mikael Brai, involving Grade VII students from varying levels of learning abilities. The method used is a Research and Development (R&D) model with the following steps: needs analysis, product design, expert validation, small and large-scale trials, and product revision. Data was collected through observations, questionnaires, and interviews involving both teachers and students. The results showed that the developed LKPD received excellent validation, with an average score of 96.86% from material, language, and media experts. The feasibility trials in the classroom, with a score of 95% for students and 93% for teachers, demonstrated that this LKPD is effective in enhancing students' understanding of the classification of living organisms and stimulating active student engagement in the learning process. This study contributes to the development of inclusive-based learning media that can be used to facilitate a fair and equitable learning process for all students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hidayati, R., Kurniawan, D., & Fitriani, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Cetak dan Digital Berbasis Inklusif. *Jurnal Pendidikan Inklusif*, 12(2), 56-68.
Meyer, A., Rose, D. H., & Gordon, D. (2022). Universal Design for Learning: Theory and Practice. CAST Professional Publishing.
Nadhilah Jalilah Suti Halwan. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Literasi Sains pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup untuk Siswa Kelas VII SMP. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Putri, A. D., Nugroho, S., & Susilawati, E. (2023). Inklusi dalam Pengembangan Media Pembelajaran: Studi Kasus pada Siswa SMP. *Jurnal Pendidikan Multikultural*, 10(2), 45-60.
Putri, L. R., Susanti, N., & Hartono, R. (2023). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif untuk Pendidikan Inklusif. Jurnal Pendidikan Multikultural, 15(1), 12-22.
Rahayu, S. P., Nurhidayah, R., & Firmansyah, M. A. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Inklusif pada Siswa SMP. *Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran*, 18(2), 65-76.
Rahayu, S., Wibowo, A., & Kusuma, M. (2023). "Analisis Kesiapan Guru dalam Pembelajaran Inklusif di Sekolah Menengah". Jurnal Pendidikan Khusus, 15(2), 67-75.
Rahmawati, D., Firmansyah, M. A., & Utami, L. R. (2023). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Inklusif untuk Siswa dengan Kebutuhan Khusus. *Jurnal Pendidikan dan Kebijakan*, 18(1), 23-36.
Risnawati, Y., Rahayu, S., & Purwanti, A. (2023). Validasi Media Pembelajaran Berbasis Digital untuk Siswa SMP. *Jurnal Pendidikan dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan*, 7(1), 34-45.
Sari, S. A. D. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Literasi Sains dengan Tema Klasifikasi Makhluk Hidup dan Benda Tak Hidup untuk Kelas VII. Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Setiawan, H., & Lestari, D. (2022). "Strategi Penerapan Pembelajaran Inklusif pada Mata Pelajaran IPA". Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains, 18(3), 89-102.
Sukarman Hadi Jaya Putra. (2020). Pendekatan Saintifik Berbantukan Media Power Point Pada Materi Protista Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Sman 1 Bola. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 12(2), 192–202. https://doi.org/10.36928/jpkm.v12i2.499
Supriyadi, H., Kusumawati, D., & Anwar, T. (2023). Inovasi Media Pembelajaran untuk Pendidikan Inklusif di Sekolah Menengah. *Jurnal Inovasi Pendidikan*, 10(1), 34-48.
Surya, P. D. (2022). Penggunaan Bahasa Inklusif dalam Media Pembelajaran untuk Pendidikan Dasar. *Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia*, 11(2), 22-31.
Yuliana, L., Susanti, N., & Anwar, H. (2023). Desain Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP. *Jurnal Inovasi Pendidikan*, 15(3), 34-45.
Yufrinalis, M., Hadi, S., Putra, J., Helvina, M., & Bunga, M. H. D. (2023). Science Process Skills in the " Nawu Hipe " Custom of the People of Palu ’ E Island , Sikka District. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(1), 12–22. http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3573

Downloads

Published

2024-12-25

How to Cite

Hadi Jaya Putra, S. ., Yanseli, M. ., & Yoseph Tuta Mago, O. . (2024). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) BERBASIS INKLUSIF (INCLUSSIVE LEARNING) PADA MATERI KLASIFIKAIH MAKHLUK HIDUP KELAS VII SMP. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 501–512. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.5080

Most read articles by the same author(s)