Pengaruh Kolaborasi Model Pembelajaran Think Pair Share dan Aplikasi Quizizz terhadap Minat Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII SMP pada Materi Sistem Ekskresi

Authors

  • TheresiaUto Tukan Universitas Nusa Nipa
  • Oktavius Yoseph Tuta Mago Universitas Nusa Nipa

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i2.6673

Keywords:

Think Pair Share, Quizizz, Learning interest, conceptual understanding, excretory system

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of combining the Think Pair Share (TPS) learning model with the Quizizz application on students’ learning interest and conceptual understanding in the topic of the excretory system. The research was conducted at SMP Negeri 3 Maumere using a quantitative approach and a pre-experimental method, specifically a One-Group Pretest-Post-test Design. The sample consisted of 20 students from class VIII B. Instruments used for data collection included a pretest, post-test, and a questionnaire. The pretest results showed an average score of 35.00, which increased to 88.25 in the post-test. Students’ learning interest also demonstrated a significant improvement, with an average percentage of 89.125%, categorized as very good. Statistical analysis using the Paired Sample T-Test revealed a significance value of < 0.001, indicating a substantial effect of the TPS learning model and Quizizz application on students’ learning interest and conceptual understanding. The study concluded that the combination of TPS and Quizizz is an effective learning strategy that fosters an active, enjoyable learning process while enhancing student engagement and understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, U., Nurjanah, U., & Bukhori, I. (2023). Penerapan model kooperatif tipe think pair share untuk meningkatkan minat dan hasil belajar siswa di SMP PGRI Mumbulsari. Jurnal Bioshell, 12(1), 25–30. https://doi.org/10.56013/bio.v12i1.1700

Ahmad, B. (2019). Application of Think Pair Share Model to Increase Learning Activeness. urnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Al mawaddah, A. W., Hidayat, M. T., Amin, S. M., & Hartatik, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika melalui Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3109–3116. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1288

Amsul, K. M., Irmayanti, I., Fitriani, F., & P, S. (2022). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA MAN 2 Sinjai. JTMT: Journal Tadris Matematika, 3(1), 10–17. https://doi.org/10.47435/jtmt.v3i1.973

Aprianis, C., & Afrianis, N. (2024). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar Siswa. Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan, 8(2), 79. https://doi.org/10.24014/konfigurasi.v8i2.31449

Arlinah, E. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (tps) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Ketuntasan Belajar Siswa. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 6(2), 80–85. https://doi.org/10.15294/harmony.v6i2.47203

Dade, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tps (think Pair Share) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik Kelas Viii Materi Peluang. 17(20).

Evrianti. (2024). Penggunaan Quiziz Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Literasi Digital Mahasiswa. Jurnal Kependidikan Media, 13.

Fadhilah, N. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Pada Materi Sistem Peredaran Darah Melalui Model Pembelajaran Think Pair Share (tps) Di Kelas Xi Ipa Sman 8 Takalar. BIOMA: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 3(2), 56–65. https://doi.org/10.31605/bioma.v3i2.1353

Jong, A., & Tacoh, Y. T. B. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 12(1), 131–147. https://doi.org/10.24269/dpp.v12i1.7344

Kurniasari, W., Murtono, M., & Setiawan, D. (2021). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Menggunakan Model Blended Learning Berbasis Pada Google Classroom. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 141–148. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.891

Mutia, F., Suryani, M., & Haryono, Y. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMPN 3 VII Koto Sungai Sarik. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (jpms), 9(2). https://doi.org/10.36987/jpms.v9i2.4854

Neliwati. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Pembelajaran Tipe Think-Pair-Share. Jurnal Madania.

o.d.n. Jannah, N. Fajrie, & D. Kurniati. (2023). Kemampuan Pemahaman Konsep Ipa Menggunakan Penerapan Model Pembelajaran Probing-Prompting Dengan Media Permainan Kelereng. Pendasi Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(2), 251–262. https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v7i2.2435

Purrohman, P. S. (2021). Pengaruh Media Aplikasi QuizizzTerhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas V. Jurnal Educatio, 7.

Rukmini, A. (2020). Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dalam Pembelajaran Pkn SD.

Siregar, E. Y., Harahap, S. D., & Handayani, Z. (2024). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (tps) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. 7(3).

Siregar, M. H. (2021). Pembelajaran Think-Pair-Share (tps) Dalam Meningkatkan Berpikir Kritis Dan Akademik Siswa. Journal of Educational Integration and Development, 1.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Allfabeta Bandung.

Suwardi, A. A., & Aliyyah, R. R. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka: Strategi Guru dalam Mengelola Minat Belajar Siswa pada Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 2(6).

Yuliany, N., Rahman, U., & Kadri, L. (2020). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Dengan Pendekatan Problem Posing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. Al asma : Journal of Islamic Education, 2(1), 65. https://doi.org/10.24252/asma.v2i1.13314

Downloads

Published

2025-08-06

How to Cite

TheresiaUto Tukan, & Yoseph Tuta Mago, O. (2025). Pengaruh Kolaborasi Model Pembelajaran Think Pair Share dan Aplikasi Quizizz terhadap Minat Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII SMP pada Materi Sistem Ekskresi . Jurnal Biogenerasi, 10(2). https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i2.6673