ANALISIS MISKONSEPSI SISWA PADA MATERI PERSAMAAN GARIS LURUS MENGGUNAKAN THREE TIER-TEST DITINJAU DARI KEMAMPUAN AWAL SISWA

  • Mochammad Hilmy Manfaluthy Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Yuyu Yuhana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
Keywords: Miskonsepsi, persamaan garis lurus, Three Tier-Test, kemampuan awal siswa.

Abstract

This research aims to analyze students' misconceptions about straight line equations, using the Three Tier-Test instrument and interviews. This research has subjects, namely class VIII B students at SMPN 15 Serang City with a total of 19 students. This research resulted in: (1) Misconceptions experienced in each category of students' initial abilities. (2) The cause of a misconception faced by students. (3) How to overcome misconceptions faced by students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aledya, V. (2019). Pada Siswa. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa, 2(May), 0–7.
Ardila, A., & Hartanto, S. (2017). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematik. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 175–186.
Irianti, E. (2021). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Cahaya Menggunakan Four Tier Diagnostics Test. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 11(2), 1–10.
Mansur, N. (2018). Melatih Literasi Matematika Siswa dengan Soal PISA. Prisma, 1, 140–144. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/%0AMelatih
Sudiono, E. (2017). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Persamaan Garis Lurus Berasarkan Analisis Newman. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(3), 295–302. https://doi.org/10.30738/.v5i3.1282
Wafiyah, N. (2012). Identifikasi Miskonsepsi Siswa dan Faktor-Faktor Penyebab pada Materi Permutasi dan Kombinasi di SMA Negeri 1 Manyar. Gamatika, II(2), 128–138.
Suparno, P. (2013). Miskonsepsi & perubahan konsep dalam pendidikan fisika. Gramedia Widiasarana.
Arslan, H. O., Cigdemoglu, C., & Moseley, C. (2012). A three-tier diagnostic test to assess pre-service teachers’ misconceptions about global warming, greenhouse effect, ozone layer depletion, and acid rain. International journal of science education, 34(11), 1667-1686.
Kurniawan, Y., & Suhandi, A. (2015). The three tier-test for identification the quantity of students’ misconception on newton’s first laws. In International Conference on Global Trends Academics Research (GTAR) (Vol. 2, pp. 313-318)
Published
04-06-2024
How to Cite
Manfaluthy, M. H., & Yuhana, Y. (2024). ANALISIS MISKONSEPSI SISWA PADA MATERI PERSAMAAN GARIS LURUS MENGGUNAKAN THREE TIER-TEST DITINJAU DARI KEMAMPUAN AWAL SISWA. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 293-302. https://doi.org/10.30605/pedagogy.v9i1.3814