PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI BERBASIS PROYEK TERHADAP KETERAMPILAN PROSES SAINS PESERTA DIDIK FASE E DI SMAN 1 PADANG

Main Article Content

Viona Fatira
Fitri Arsih
Heffi Alberida
Helsa Rahmatika
Refsya Aulia Fikri

Abstract

Biology as part of science emphasizes learning that involves students directly through learning experiences that include science process skills. Based on the results of a preliminary study of the science process skills of phase E students at SMAN 1 Padang, it was obtained that the science process skills of students were still relatively low. This study aims to determine the effect of the project-based inquiry learning model on the science process skills of phase E students at SMAN 1 Padang. This type of research is a quasi-experimental study with a pretest-posttest control group design. The instrument used to measure students' science process skills is in the form of multiple choice questions. The sample class selected uses a purposive sampling technique. Data analysis using the paired sample test obtained significant results (0.000) <α value (0.05) so that it can be concluded that the project-based inquiry learning model has a positive effect on the science process skills of phase E students at SMAN 1 Padang.  

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Fatira, V., Arsih, F., Alberida, H., Rahmatika, H., & Aulia Fikri, R. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI BERBASIS PROYEK TERHADAP KETERAMPILAN PROSES SAINS PESERTA DIDIK FASE E DI SMAN 1 PADANG. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 96 - 101. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4434
Section
Articles

References

Astuti, T, P. (2019). Model Problem Based Learning Dengan Mind Mapping Dalam Pembelajaran IPA Abad 21. Proceeding of Biology Education, 3(1): 64-73.
Borich, G. D. (2017). Effective Teaching Methods: Research-Based Practice. In Pearson Education, Inc.
Fitriana, Kurniawati, Y., dan Utami, L. (2019). Analisis Keterampilan Proses Sains Peserta Didik pada Materi Laju Reaksi Melalui Model Pembelajaran Bounded Inquiry Laboratory. JKT: Jurnal Tadris Kimiya, 4(2): 226-236
Hamidah, N., Alamsyah, M. R. N., & Kusumaningrum, S. B. C. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri 1 Candimulyo pada Materi Perubahan Lingkungan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(2), 129-142.
Hisbullah, dan Selvi, N. (2018). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Makassar: Aksara Timur
Iswatun, I., Mosik, M., & Subali, B. (2017). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk meningkatkan KPS dan hasil belajar siswa SMP kelas VIII. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 150-160
Milawati, N. L. P. Y. (2013). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis proyek terhadap hasil belajar ipa siswa kelas IV SD Negeri Gugus V Abiansemal. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1).
Nawawi, dkk. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap keterampilan proses sains pada materi pengelolaan lingkungan. Palembang: UNMUHA Palembang, Jurnal Pena Sains, Vol. 4, No. 2.
Rahmadani, S., & Albeta, S. W. (2018). Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Penguasaan Konsep Siswa SMKN Kehutanan Provinsi Riau pada Materi Pemisahan Campuran. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Riau, 3(2), 38- 51.
Rahmawati, D., Nugroho, S. E., & Putra, N. M. D. (2014). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together berbasis eksperimen untuk meningkatkan keterampilan proses sains siswa SMP. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 3(1).
Salosso, S. W., Nurlaili, N., & Kusumawardani, R. (2018). Analisis keterampilan proses sains siswa sma melalui penerapan model pembelajaran learning cycle 5e pada pokok bahasan larutan asam dan basa. Bivalen: Chemical Studies Journal, 1(1), 45-50
Subali, B. (2010). Bias Item Tes Keterampilan Proses Sains Pola Divergen dan Modifikasinya sebagai tes Kreativitas. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 2: 309-334
Sutriyani, Y. (2019). Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Model Experiential Jelajah Alam Sekitar (EJAS) Pada Submateri Tingkat Keanekaragaman Hayati untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di MAS Darul Ihsan Aceh Besar. Skripsi.
Virginia, S. (2022). Analisis Keterampilan Proses Sains (KPS) Mahasiswa Tadris IPA pada Matakuliah Biologi Umum di Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu. Skripsi.
Wismaningati, P., Nuswowati, M., Sulistyaningsih, T. dan Eisdiantoro, S. (2019). Analisis Keterampilan Proses Sains Peserta didik dalam Pembelajaran Koloid Berbasis Proyek Bervisi SETS. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1): 2287- 2294

Most read articles by the same author(s)