Analisis Konsep Diri Dan Kebiasaan Belajar Matematika Siswa

  • Muhammad Irsyad Universitas Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Tasnim Rahmat UIN Scjeh D.Jamil D.Jambek Bukittinggi
  • Aniswita Aniswita UIN Scjeh D.Jamil D.Jambek Bukittinggi
  • Haida Fitri
Keywords: Self-Concept, Habit of Learning, Mathematics

Abstract

This research is motivated by the large number of students who have low self-concept and study habits. The aims of this study are: 1) To find out self-concept in students in class VII MTsN 3 Agam. 2) To find out the study habits of students in class VII MTsN 3 Agam. This research uses quantitative descriptive research. The research population was class VII MTsN 3 Agam in the 2022/2023 academic year, with a total of 160 students and the research sample was taken by simple random sampling consisting of 32 students. The instrument that the researcher used in this study was a questionnaire instrument for self-concept and study habits. The collected data were analyzed and determined from the students' self-concept and study habits by means of a percentage. The results of the study showed that the percentage of self-concept in class VII students of MTsN 3 Agam was 78.125% in the moderate category. And the percentage of study habits in class VII students of MTsN 3 Agam is 68.75% in the moderate category.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Agustyaningrum, N & Silfia, S. 2010. “Hubungan Kebiasaan Belajar Dan Kepercayaan Diri Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP N 27 BATAM”, Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, P-ISSN:2502-7638; E-ISSN: 2502-8391 Vol 1, No 2

Brookover, W. B., Thomas, S., & Paterson, A. (1964). Self-concept of ability and school achievement. Sociology of education, 271-278.

Burns, R. B. 1993. Konsep Diri (Teori, Pengukuran, Perkembangan, dan Perilaku). Alih bahasa: Eddy. Jakarta: Arcan

Djaali. 2014. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Fifari & Winarso, 2020, “Kecemasan dan Kebiasaan Belajar Matematika terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa”, Susska Jurnal of Mathematics Education, Vol 6, No 1

Indra, M., Munadi, S., & Widari, T. (2023). The Correlation of Motivation and Habit with Learning Outcomes in New Normal Era. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 8(1), 51-70.

Jansen, M., Scherer, R., & Schroeders, U. (2015). Students' self-concept and self-efficacy in the sciences: Differential relations to antecedents and educational outcomes. Contemporary Educational Psychology, 41, 13-24.

Jiusto, S., & DiBasio, D. (2007). The habit of learning. ASEE Prism, 17(3), 51.

Kamarullah, 2017, Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita, Khawarizmi Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, Vol. 1, No. 1

Kartono, K. 1996, Psikologi Umum, Jakarta: Mandar Maju, cet ke-3

Magfirah, I, 2015, Pengaruh Konsep Diri Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII Smp Negeri 6 Bontomatene Kepulauan Selayar, Jurnal Matematika dan Pembelajaran, Vol 3, No 1

Manurung, S.A, 2020, “Pengaruh Konsep Diri Terhadap Hsil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN Kenari 07 Pagi Jakarta”, Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol 5, No 2

Nina, 2012, Psikologi Sosial Sebagai Akar Ilmu Komunikasi, Bandung, Simbiosa Rekatama Media

Ningsih. G, 2017, “Hubungan Rasa Percaya Diri Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IX SMP Negeri 16 Batam Tahun Pelajaran 2016/2017, Pythagoras, 6(1”), ISSN Cetak 2301-5314

Rahayu, M.M., 2015, Pengaruh Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika, Journal of Elementary Education, Vol 4, No 1

Rahman, 2022, Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan, Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam ISSN: 2775-4855, Vol 2, No 1

Rahmat, J. 2000. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya

Rosida. F, dkk, 2016, “Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Self-Efficacy Terhadap Hasil Belajar Geografi di SMA”, Jurnal Pendidikan Geografi, Tahun 21, No 2, Juni

Sarwiyatin, 2014, Pengaruh Sikap Belajar Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Geografi Peserta Didik SMA Negeri 1 Ponggok Kecamatan Ponggok Kabupaten Blitar, Jurnal Ilmiah. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Vol 19, No 1

Siagian, 2019, “Pengaruh Minat dan KebiasaanBelajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika”, Jurnal Formatif 2(2)

Slameto, 1995, Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya, Jakarta: PT Rineka Cipta

Suherman, E. dkk. 2003, Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer, Bandung: UPI

Thalib, S.B., 2010, Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif, Jakarta: Kencana

Yayuk. E, 2019. Pembelajaran Matematika SD, Malang: Universitas Muhammadiyah Malang

Published
13-08-2023
How to Cite
Irsyad, M., Rahmat, T., Aniswita, A., & Fitri, H. (2023). Analisis Konsep Diri Dan Kebiasaan Belajar Matematika Siswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(2), 278-287. https://doi.org/10.30605/proximal.v6i2.2900