Profesionalisme Pendidik dalam Peningkatkan Mutu Pendidikan SDN Danau Indah 01 Bekasi

  • S. Koidatul Awaliah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Astuti Darmiyanti Universitas Singaperbangsa Karawang
Keywords: Profesionalisme, Mutu Pendidikan, Kompetensi Guru, Pendidikan, Deskripsi

Abstract

The purpose of this study is to find out about the professionalism of educators in improving the quality of education at SDN Danau Indah 01, Bekasi Regency. The research used is using qualitative research methods, with the research instruments used are interviews and observations. The data collection technique used in this research is descriptive technique. The results of the study: First, the professionalism of educators in improving the quality of education at SDN Danau Indah 01 Bekasi Regency can be seen from four competencies, namely: professional competence, social competence, personality competence, and pedagogic competence. Second, there are supporting factors that make professional educators, namely there are two, internal factors and external factors. In addition, there are also inhibiting factors, namely, there are still many educators who do not pursue their profession perfectly, the incompatibility of their educational background with the field being taught, the lack of motivation of educators in improving the quality of education, and the location of the school in the middle of the village. Third, the strategy of educators to overcome the inhibiting factors, namely: approaching stakeholders, attending training, attending workshops, and cultivating literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ananda, R. M. P. (2018). Profesi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan.

Dewi, R., & Khotimah, S. H. (2020). Pengaruh Profesionalisme Dan Disiplin Kerja Guru Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 8(2), 279-294.

Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31-42.

Herawan, K. D., & Sudarsana, I. K. (2017). Relevansi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Geguritan Suddhamala Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 223-236.

Irawati, E. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Profesionalisme Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah. Proceeding: Islamic University of Kalimantan.

Juliantoro, M. (2017). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Al-Hikmah: Jurnal Kependidikan Dan Syariah, 5(2), 24-38.

Latiana, L. (2019). Peran Sertifikasi Guru Dalam Meningkatkan Profesionalisme Pendidik. Edukasi, 13(1).

Mudhofir, A. (2012). Pendidik profesional: konsep, strategi, dan aplikasinya dalam peningkatan mutu pendidikan di Indonesia.

Puspitasari, I. (2021). Profesionalisme Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sma Negeri 2 Wera Kabupaten Bima.

Ratnasari, Y. T. (2019). Profesionalisme Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Revitalisasi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Era Revolusi Industri 4.0.

Sapriani, R. (2019, March). Profesionalisme guru paud melati terpadu dalam meningkatkan Mutu pendidikan pada era revolusi industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang (Vol. 12, No. 01).

Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Education Research, 1(3), 258-264.

Syam, A. A., & Santaria, R. (2020). Moralitas dan Profesionalisme Guru sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(2), 296-302.

Utami, S. (2019, May). Meningkatkan mutu pendidikan Indonesia melalui peningkatan kualitas personal, profesional, dan strategi rekrutmen guru. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 518-527).

Yunus, M. (2016). Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 19(1), 112.

Published
31-10-2022
How to Cite
Awaliah, S. K., & Darmiyanti, A. (2022). Profesionalisme Pendidik dalam Peningkatkan Mutu Pendidikan SDN Danau Indah 01 Bekasi. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 5(2), 172-179. https://doi.org/10.30605/cjpe.522022.1603