ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN BOOKLET BERMUATAN KEARIFAN LOKAL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATERI KEANEKARAGAMAN HAYATI PADA FASE E KELAS X SMA/MA

Main Article Content

Fadila Atharia Maulina
Abdul Razak

Abstract

Learning is a process of interaction between students and teachers for the purpose of students gaining knowledge. This research focuses on the definition of development research using the 4D model. one of the steps of the define stage is student analysis. The analysis was carried out during the observation process on the research subjects, namely the biology teacher and 30 students in class X Phase E of SMA Negeri 5 Pariaman. The research methods used included distributing questionnaires to 30 students and conducting interviews with a biology teacher, with qualitative data collected which was analyzed using descriptive analysis. This research focuses on the definition of development research using the 4-D model. The research methods used included distributing questionnaires to 30 students and conducting interviews with a biology teacher, with qualitative data collected which was analyzed using descriptive analysis. Based on the research that has been carried out, it is concluded that biodiversity material is material that is difficult for students to understand, this is because there is too much material and there are confusing terms.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Atharia Maulina, F., & Razak, A. (2024). ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN BOOKLET BERMUATAN KEARIFAN LOKAL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATERI KEANEKARAGAMAN HAYATI PADA FASE E KELAS X SMA/MA. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 49 - 53. Retrieved from https://e-journal.my.id/biogenerasi/article/view/4393
Section
Articles

References

Ambiyar, &jalinus. (2016). Media dan Pembelajaraan. Jakarta:kencana.
Amin Pawarti, Hartuti Purnaweni, dan Didi Dwi Anggoro., (2012). Nilai Pelestarian Lingkungan dalam Kearifan Lokal Lubuk Larangan Ngalau Agung di Kampuang Surau Kabupaten Dharmasraya Provinsi Sumatera Barat. Prosiding Seminar Nasional Pengelolaan Sumber daya Alam dan Lingkungan. Universitas Diponegoro.
Arifin, S. (2016). Pengaruh Pembelajaran Tematik-Integratif Berbasis Sosiokultural Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 3(1), 19–29.
Faiz,Imas Kurniawaty, Purwati. (2020). Eksistensi Nilai Kearifan Lokal Kaulinan Dan Kakawihan Barudak Sebagai Upaya Penanaman Nilai Jati Diri Bangsa. Jurnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan.
Fauzul Ambri, Zulfan Saam, dan Thamrin. (2013). Kearifan lokal Lubuk Larangan sebagai upaya Pelestarian Sumber daya Perairan di Desa Pangkalan Indarung Kabupaten Kuansing. Jurnal Kajian Lingkungan. Pascasarjana Ilmu Lingkungan Program Pascasarjana
Fauziah, Z. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Booklet Pada Mata Pelajaran Biologi Untuk Siswa Kelas XI MIA I Madrah Aliyah Alauddin Pao-Pao dan MAN I Makassar.Universitas Riau.
Gemilang, R., & Christiana E. (2016). Pengembangan Booklet Sebagai Media Layanan Informasi Untuk Pemahaman Gaya Hidup Hedonisme Siswa Kelas XI Di SMA N 3 Sidoarjo. Jurnal BK UNESA, 6 (3): 1-9
Hunaepi, H., Firdaus, L., & Kurnia, N. (2016). Validitas BukuMahasiswa. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 4(2), 94–101. Ajar Ekologi Berbasis Kearifan Lokal untuk Mengembangkan Sikap Ilmiah
Hulu dan Telaumbanua. (2022). Analisis minat dan Hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran discovery learning. Jurnal pendidikan.
Ina Magdalena, Alif Fatakhtus shodikoh, Anis Rachma pebrianti, Azzahra Wardatul Jannah, Iis Susilawati(2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. Jurnal Edukasi dan sains, 3(2), 312-325.
Lufri., Yunus, Y., & Sudirman. (2007). Strategi Pembelajaran Biologi.Padang: UNP Press.
Muhammad, F., P., M., & Adnan. (2018). Pembelajaran Arthropoda Menggunakan Booklet sebagai Sumber Belajar Mandiri Siswa Kelas X SMA/MA. Jurnal Biology Teaching and Learning, 1 (1), 28-32
Pralisaputri, K. R, Soegiyanto, H. C. M. (2016). Pengembangan Media Booklet BerbasisSETS Pada Materi Pokok Mitigasi dan Adaptasi Bencana Alam untuk Kelas X SMA.Jurnal GeoEco, 2(2), 147–154.
Rahmatih, Ari Yuniastuti, R.Susant. (2017). Pengembangan Booklet Berdasarkan Kajian Potensi dan Masalah Lokal Sebagai Suplemen Bahan Ajar SMK Pertanian. Journal of Innovative Science Education.
Rehusisma, L. A., Indriwati, S. E., & Suarsini, E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet dan Video sebagai Penguatan Karakter Hidup Bersihdan Sehat.Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(9), 1238–1243.
Susilowati (2016) Perbedaan Pengearuh Pendidikan Kesehatan Melalui Media Booklet dengan Ceramah Terhadap Pengetahuan Remaja Tentang Kehamilan Tidak Diinginkan (KTD) di Desa Gunungwetan Kecamatan Jatilawang. Skripsi thesis, Universitas Jenderal Soedirman.