Diksi, Kiasan dan Maknanya dalam Lirik Lagu Band Romi & The Jaht pada Album Slonong Boy And Film Murahan (Kajian Semantik)
https://doi.org/10.30605/onoma.v11i4.7002
Keywords:
Struktur Bahasa, Lirik Lagu, Penggunaan bahasaAbstract
Penelitian ini berfokus pada proses penggunaan diksi, kiasan dan maknanya dalam album SLonong Boy dan Film Murahan Karya Band romi & The Jahats, ini adalah sebuah metode yang memungkinkan peningkatan kreativitas dan penggunaan dalam pembuatan lirik lagu. Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi penggunaan yang efektif dalam mengkondensasi elemen-elemen linguistik tanpa mengurangi esensi dan pesan yang ingin disampaikan disebuah lagu. Melalui pendekatan kualitatif, penelitian ini mengamati dan menganalisis penggunaan diksi, kiasan dan maknanya dalam tingkatan Bahasa (Kata, frasa, dan Klausa) yang telah berhasil diubah menjadi lirik lagu berdasarkan tema yang hadir dalam album yang telah dipilih oleh penulis Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses penggunaan diksi, kiasan dan maknanya, tidak hanya memerlukan pemahaman yang mendalam tentang struktur Bahasa dalam lirik lagu. Penelitian ini memberikan wawasan baru dalam studi linguistic dan menawarkan panduan praktis bagi penulis yang ingin mengembangkan kemampuan mereka dalam menciptakan lirik lagu yang bertema dan emosional.
Downloads
References
Alwi, H., dkk. (2010). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Anisa, S. D., & Puspa, V. N. (2023). Penggunaan kiasan dan makna dalam lagu “Amin Paling Serius” karya Sal Priadi dan Nadin Amizah. Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya (Protasis), 2(1), 7–14.
Blaxter, L., Hughes, C., & Thight, M. (2006). How to Research: Seluk-beluk Melakukan Research. Gramedia.
Couder, O. (2019). Problem solved? Absurdist humour and incongruity- resolution. Journal of Literary Semantics, 48(1), 1–21.
Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches (2nd ed.). Sage.
Endraswara, S. (2003). Metodologi Penelitian Sastra. Pustaka Widyatama.
Habibi, R. (2022). Gaya bahasa dalam lirik lagu “Mawjou’ Galbi” karya Seif Amer. Ajamiy: Jurnal Kebahasaan, 12(2).
Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2014). An Introduction to Functional Grammar (3rd ed.). Routledge.
Hayati, K. F., Lubis, R. S., Ramawati, D., Lubis, N. H., & Mahsa, M. (2022). Analisis makna dan nilai moral dalam lirik lagu “Titip Rindu Buat Ayah” karya Ebiet G. Ade dan “Bunda” karya Melly Goeslaw sebagai media
pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Basataka (JBT).
Katz, E., Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1973). Uses and gratifications research. The Public Opinion Quarterly, 37(4), 509–523.
Keraf, G. (1984). Diksi dan Gaya Bahasa. Gramedia.
Keraf, G. (2006). Diksi dan Gaya Bahasa. Gramedia Pustaka Utama.
Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A Practical Introduction. Oxford University Press.
Kridalaksana, H. (2001). Kamus Linguistik. Gramedia Pustaka Utama.
Kridalaksana, H. (2008). Kamus Linguistik. Gramedia Pustaka Utama.
Lasswell, H. D. (1948). The structure and function of communication in society.
L. Bryson (Ed.), The Communication of Ideas (pp. 37–51). Harper.
Leech, G. N. (1974). Semantics: The Study of Meaning. Penguin Books.
Marisya, M., & Nabillah, N. (2024). Kajian semantik: Implementasi makna kiasan pada lagu “Sorai” karya Nadin Amizah. Jurnal Ilmiah, 4.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Nurgiyantoro, B. (2002). Teori Pengkajian Fiksi. Gadjah Mada University Press.
Perrine, L. (1969). Sound and Sense: An Introduction to Poetry. Harcourt, Brace & World.
Ratna, N. K. (2010). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Pustaka Pelajar.
Ritchie, L. D. (2008). Gateshead revisited: Perceptual simulators and fields of
meaning in the analysis of metaphors. Metaphor and Symbol, 23(1), 24–49. https://doi.org/10.1080/10926480701723565
Santosa, R. (2021). Dasar-dasar Metode Penelitian Kualitatif Kebahasaan. UNS Press.
Spradley, J. P. (1980). Participant Observation. Holt, Rinehart and Winston.
Steen, G. J. (2007). Finding Metaphor in Grammar and Usage: A Methodological Analysis of Theory and Research. John Benjamins Publishing.
Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistis. Sanata Dharma University Press.
Suparman, S., Herdiana, B., & Darmawati, D. (2025). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Percakapan Masyarakat Kecamatan Lamasi. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 5(3), 1961-1975.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Tarigan, H. G. (1986). Pengajaran Semantik. Angkasa.
Wilian, D., & Andari, N. (2020). Diksi dan gaya bahasa lirik lagu Jepang karya Touyama Mirei. Mezurashii, 2(1), 35–48. https://doi.org/10.30996/mezurashii.v2i1.3558
Yanti, C. S., et al. (2021). Analisis makna denotasi dan konotasi pada lirik lagu “Celengan Rindu” karya Fiersa Besari. Jurnal Metabasa, 2(1), 38–50..
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Ahmad Khawarizmy Zihan, Djatmika Djatmika, Prasetyo Adi Wisnu Wibowo, Arifuddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with Onoma Journal: Education, Languages??, and Literature agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.