PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN AUDITORY INTELLECTUALLY REPETITION TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK KELAS X PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI

Authors

  • Akbar Handoko
  • Nur Hidayah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Muhammad Farhan Barata Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Raicha Oktafiani Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Aryani Dwi Kesumawardani Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4915

Keywords:

Auditory, Intellectually, Critical Thinking, Motivation, Repetition

Abstract

This study examines the effect of the Auditory Intellectually Repetition (AIR) model on students' learning motivation and critical thinking skills in Grade X biology at SMA Gajah Mada Bandar Lampung. A quasi-experimental design was used, employing a pre-test post-test control group design. Data collection included critical thinking tests, motivation questionnaires, and documentation. The population comprised all Grade X students, with cluster random sampling selecting X.2 as the experimental group (AIR model) and X.5 as the control group (Direct Instruction model). Hypothesis testing with independent t-tests revealed significant effects of the AIR model, with Sig. (2-tailed) values for learning motivation at 0.001 and critical thinking at 0.000 (both < 0.05). These results confirm that the AIR model significantly enhances learning motivation and critical thinking skills in biology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduloh, Suntoko, Purbangkara, T., & Abikusna, A. (2022). Peningkatan dan Pengembangan Prestasi Belajar Peserta Didik. Uwais Inspirasi Indonesia.
Afryanto, G. F. (2021). Efektifitas Pembelajaran Dengan Metode Air (Auditory Intellectually Repetition) Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa. EDUCATOR : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 1(2), 210–219. https://doi.org/10.51878/educator.v1i2.747
Agnafia, D. N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Biologi. 6(1), 1–23.
Aini, N. Q., Faturohman, N., & Darmawan, D. (2023). Penerapan Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Metode Pembiasaan Guna Pembentukan Kemandirian Anak Usia Dini di KB Azzahroh Serang. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 6(2), 98–113. https://doi.org/10.31537/jecie.v6i2.1051
Alang, H. A. (2020). Teknik Pelaksanaan Terapi Perilaku (Behaviour). Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 7(1), 22–41.
Aldiansyah, M., & Lukito, H. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Dan Motivasi Terhadap Kinerja Dengan Modal Psikologis Sebagai Moderating. Jurnal Menara Ekonomi : Penelitian Dan Kajian Ilmiah Bidang Ekonomi, 7(2), 63–73. https://doi.org/10.31869/me.v7i2.2869
Amaly, A. M., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Kemampuan Manusia (Qudratul Insan) dalam Pendidikan Islam. Muslim Heritage, 6(1). https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v6i1.2855
Andriana, E., Yuhana, Y., Faturohman, M., Hendracipta, N., & Nurcahyaningrum, I. (2024). Meta Sintetis Literasi Lingkungan Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(2), 307–320. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i2.2435
Antara, I. D. G. J., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2023). Tinjauan Pustaka Sistematis: Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Ditinjau dari Motivasi Belajar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 198–204. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.801
Binasdevi, M. (2021). Hubungan Kegiatan Literasi Sekolah Dan Motivasi Belajar Melalui Mediasi Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Pendidikan Dasar. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 3(1), 70–82. https://doi.org/10.19105/mubtadi.v3i1.4793
Budianti, D. A., Roshayanti, F., Hayat, M. S., & Syafiq, M. A. (2022). Profil Kemampuan Memecahkan Masalah Peserta Didik MA Darul Muqorrobin pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Kualita Pendidikan, 3(1), 38–45. https://doi.org/10.51651/jkp.v3i1.153
Degeng, I. N. S., Amarulloh, N. F., & Fajarianto, O. (2024). Analisis Potensi Karakter Vtuber Sebagai Media Dalam Program Pelatihan. Journal of Educational Technology Studies and Applied Research, 1(1), 26–32. https://doi.org/10.70125/jetsar.v1i1y2024a8
Febrian, M. A., Irwan, M., & Nasution, P. (2024). Efektivitas Penggunaan Google Sites Sebagai Media Pembelajaran Kolaboratif : Perspektif Teoritis dan Praktis. Jurnal Pendidikan, 11(2), 152–159.
Gani, A., Mirda, M. P., & Ismayani, A. (2020). Implementation Auditory Intellectually Repetition of Redox Material to Improve Learning Outcomes in Class X High School Students 1 Krueng Barona Jaya. Jurnal Pendidikan Kimia, 12(3), 136–142.
Habsy, B. A., Christian, J. S., M, S. U. S. P., & Unaisah, U. (2023). Memahami Teori Pembelajaran Kognitif dan Konstruktivisme serta Penerapannya. Tsaqofah, 4(1), 308–325. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i1.2177
Hasbiyallah, & Al-Ghifary, D. F. (2023). Memahami Manajemen Belajar dan Pembelajaran pada Pendidikan. Gunung Djati Conference Series, 22, 470–479.
Hayati, N., & Setiawan, D. (2022). Dampak Rendahnya Kemampuan Berbahasa dan Bernalar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8517–8528. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3650
Hidayati, N. A., & Darmuki, A. (2021). Penerapan Model Auditory Intellectually Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Mahasiswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 252–259. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.959
Huda, K. (2023). Penggunaan Contextual Teaching and Learning pada Mata Kuliah Reading bagi Peserta Didik Pendidikan Bahasa Inggris. JALIE: Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 13(1), 104–116.
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589
Izzati, I. (2021). Pemanfaatan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran di Masa Pandemi di MI Unwanul Falah. Yasin, 1(1), 45–53. https://doi.org/10.58578/yasin.v1i1.4
Maulidya, H. Z., Aprilia, N., & Hanafi, Y. (2021). Studi Literatur Peningkatan Kemampuan Analisis Siswa Melalui Model PBL Pada Pembelajaran IPA Biologi. Journal of Biology Learning, 3(2), 55. https://doi.org/10.32585/jbl.v3i2.1526
Mona Nopitasari, & Qolbi Khoiri. (2024). Pengelolaan Interaksi Belajar-Mengajar. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(2), 80–86. https://doi.org/10.69775/jpia.v4i2.193
Nirwana, S. P., Irianto, A., & Rachmadtullah, R. (2023). Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) terhadap Keterampilan Berkomunikasi pada Muatan Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Journal of Basic Education, 4(2), 182–188.
Nugraha, A. J., Suyitno, H., & Susilaningsih, E. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar Melalui model PBL. Journal of Primary Education, 6(1), 35–43.
Paembonan. Y.M. (2022). Penerapan Teori Belajar Humanistik pada Anak Usia Dini dalam Bingkai Iman Kristen. Lentera Nusantara, 2(1), 1–20.
Palguna, I., Parwati, N., & Divayana, D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Auditory , Intellectually , Repetition Berbantuan Media Pembelajaran I-SPRING Terhadap Motivasi dan Kemampuan Pemecahan Masalah Program Studi Teknologi Pembelajaran Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 10(2), 56–75.
Rahayu, A., Adewia, R., Permana, D., Nasir, A., Rahayu, A., Adewia, R., Permana, D., & Nasir, A. (2024). Model Pembelajaran Predict Observe Explain ( POE ): Dampaknya Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Stoikiometri Predict Observe Explain ( POE ) Learning Model : Its Impact On Students ’ Problem Solving Abilities In Stoichiometry Material. 33(3), 613–622.
Rahmah, N. W., & Aly, H. N. (2023). Penerapan Teori Behaviorisme dalam Pembelajaran. JOEAI: Jurnal of Education and Instruction, VIII(I), 1–19.
Ramdani, A., Jufri, A. W., Jamaluddin, J., & Setiadi, D. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Dasar IPA Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 119–124. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.388
Rizki Octavia, J., & Widoretno, S. (2023). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp Kelas Vii Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungannya. Jurnal Pendidikan IPA, 12(1), 35–42. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v12i1.66771
Rohman, A. (2022). Literasi dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis di Era Disrupsi. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(1), 40. https://doi.org/10.30821/eunoia.v2i1.1318
Rositawati, D. N. (2019). Kajian Berpikir Kritis Pada Metode Inkuiri. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya), 3, 74. https://doi.org/10.20961/prosidingsnfa.v3i0.28514
Sánchez-Bolívar, L., Rodríguez-Gamal, J. F., Escalante-González, S., & Tovar-Gálvez, M. I. (2024). Motivation of Spanish University Students: A Regression Model. Education Sciences, 14(5), 1–14. https://doi.org/10.3390/educsci14050463
Sari, D. M., Prasetyawati, R. D., Miyono, N., & Riskiyati, N. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 2760–2768.
Setiawan, A. R. (2019). Efektivitas Pembelajaran Biologi Berorentiasi Literasi Saintifik. Thabiea: Journal of Natural Science Teaching, 2(2), 83–94.
Setiyo, Prihatmoko, & Novianto, D. (2021). Media Bantu Pembelajaran Budidaya Tanaman Secara Hidroponik dengan Metode Demon-Disco Learning Berbasis Android (Studi Kasus: SMK Kristen Terang Bangsa. Pixel: Jurnal Ilmiah Komputer Grafis, 14(1), 14–24.
Suarim, B., & Neviyarni, N. (2021). Hakikat Belajar Konsep pada Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 75–83. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.214
Syaparuddin, S. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKN Peserta Didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41.
Uno, H. B. (2023). Perencanaan Pembelajaran. Bumi Aksara.
Usman. (2019). Komunikasi Pendidikan Berbasis Blended Learning Dalam Membentuk Kemandirian Belajar. Jurnal Jurnalisa, 4(1), 136–150. https://doi.org/10.24252/jurnalisa.v4i1.5626
UU No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003).
Wijaya, T. U. U., Destiniar, & Mulbasari, A. S. (2018). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (Air). Prosiding Seminar Nasional 21 Universitas Pgri Palembang, 431–435.
Yusuf, I., Ma’rufi, & Nurdin. (2022). Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 2(1), 26–40. https://doi.org/10.51574/kognitif.v2i1.404

Downloads

Published

2024-12-01

How to Cite

Handoko, A. ., Hidayah, N. ., Farhan Barata, M. ., Oktafiani, R. ., & Dwi Kesumawardani, A. . (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN AUDITORY INTELLECTUALLY REPETITION TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK KELAS X PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 490–499. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4915