PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN AUDITORY INTELLECTUALLY REPETITION TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK KELAS X PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI
DOI:
https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4915Keywords:
Auditory, Intellectually, Critical Thinking, Motivation, RepetitionAbstract
This study examines the effect of the Auditory Intellectually Repetition (AIR) model on students' learning motivation and critical thinking skills in Grade X biology at SMA Gajah Mada Bandar Lampung. A quasi-experimental design was used, employing a pre-test post-test control group design. Data collection included critical thinking tests, motivation questionnaires, and documentation. The population comprised all Grade X students, with cluster random sampling selecting X.2 as the experimental group (AIR model) and X.5 as the control group (Direct Instruction model). Hypothesis testing with independent t-tests revealed significant effects of the AIR model, with Sig. (2-tailed) values for learning motivation at 0.001 and critical thinking at 0.000 (both < 0.05). These results confirm that the AIR model significantly enhances learning motivation and critical thinking skills in biology.
Downloads
References
Afryanto, G. F. (2021). Efektifitas Pembelajaran Dengan Metode Air (Auditory Intellectually Repetition) Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa. EDUCATOR : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 1(2), 210–219. https://doi.org/10.51878/educator.v1i2.747
Agnafia, D. N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Biologi. 6(1), 1–23.
Aini, N. Q., Faturohman, N., & Darmawan, D. (2023). Penerapan Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Metode Pembiasaan Guna Pembentukan Kemandirian Anak Usia Dini di KB Azzahroh Serang. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 6(2), 98–113. https://doi.org/10.31537/jecie.v6i2.1051
Alang, H. A. (2020). Teknik Pelaksanaan Terapi Perilaku (Behaviour). Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 7(1), 22–41.
Aldiansyah, M., & Lukito, H. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Dan Motivasi Terhadap Kinerja Dengan Modal Psikologis Sebagai Moderating. Jurnal Menara Ekonomi : Penelitian Dan Kajian Ilmiah Bidang Ekonomi, 7(2), 63–73. https://doi.org/10.31869/me.v7i2.2869
Amaly, A. M., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Kemampuan Manusia (Qudratul Insan) dalam Pendidikan Islam. Muslim Heritage, 6(1). https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v6i1.2855
Andriana, E., Yuhana, Y., Faturohman, M., Hendracipta, N., & Nurcahyaningrum, I. (2024). Meta Sintetis Literasi Lingkungan Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(2), 307–320. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i2.2435
Antara, I. D. G. J., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2023). Tinjauan Pustaka Sistematis: Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Ditinjau dari Motivasi Belajar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 198–204. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.801
Binasdevi, M. (2021). Hubungan Kegiatan Literasi Sekolah Dan Motivasi Belajar Melalui Mediasi Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Pendidikan Dasar. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 3(1), 70–82. https://doi.org/10.19105/mubtadi.v3i1.4793
Budianti, D. A., Roshayanti, F., Hayat, M. S., & Syafiq, M. A. (2022). Profil Kemampuan Memecahkan Masalah Peserta Didik MA Darul Muqorrobin pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Kualita Pendidikan, 3(1), 38–45. https://doi.org/10.51651/jkp.v3i1.153
Degeng, I. N. S., Amarulloh, N. F., & Fajarianto, O. (2024). Analisis Potensi Karakter Vtuber Sebagai Media Dalam Program Pelatihan. Journal of Educational Technology Studies and Applied Research, 1(1), 26–32. https://doi.org/10.70125/jetsar.v1i1y2024a8
Febrian, M. A., Irwan, M., & Nasution, P. (2024). Efektivitas Penggunaan Google Sites Sebagai Media Pembelajaran Kolaboratif : Perspektif Teoritis dan Praktis. Jurnal Pendidikan, 11(2), 152–159.
Gani, A., Mirda, M. P., & Ismayani, A. (2020). Implementation Auditory Intellectually Repetition of Redox Material to Improve Learning Outcomes in Class X High School Students 1 Krueng Barona Jaya. Jurnal Pendidikan Kimia, 12(3), 136–142.
Habsy, B. A., Christian, J. S., M, S. U. S. P., & Unaisah, U. (2023). Memahami Teori Pembelajaran Kognitif dan Konstruktivisme serta Penerapannya. Tsaqofah, 4(1), 308–325. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i1.2177
Hasbiyallah, & Al-Ghifary, D. F. (2023). Memahami Manajemen Belajar dan Pembelajaran pada Pendidikan. Gunung Djati Conference Series, 22, 470–479.
Hayati, N., & Setiawan, D. (2022). Dampak Rendahnya Kemampuan Berbahasa dan Bernalar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8517–8528. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3650
Hidayati, N. A., & Darmuki, A. (2021). Penerapan Model Auditory Intellectually Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Mahasiswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 252–259. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.959
Huda, K. (2023). Penggunaan Contextual Teaching and Learning pada Mata Kuliah Reading bagi Peserta Didik Pendidikan Bahasa Inggris. JALIE: Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 13(1), 104–116.
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589
Izzati, I. (2021). Pemanfaatan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran di Masa Pandemi di MI Unwanul Falah. Yasin, 1(1), 45–53. https://doi.org/10.58578/yasin.v1i1.4
Maulidya, H. Z., Aprilia, N., & Hanafi, Y. (2021). Studi Literatur Peningkatan Kemampuan Analisis Siswa Melalui Model PBL Pada Pembelajaran IPA Biologi. Journal of Biology Learning, 3(2), 55. https://doi.org/10.32585/jbl.v3i2.1526
Mona Nopitasari, & Qolbi Khoiri. (2024). Pengelolaan Interaksi Belajar-Mengajar. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(2), 80–86. https://doi.org/10.69775/jpia.v4i2.193
Nirwana, S. P., Irianto, A., & Rachmadtullah, R. (2023). Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) terhadap Keterampilan Berkomunikasi pada Muatan Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Journal of Basic Education, 4(2), 182–188.
Nugraha, A. J., Suyitno, H., & Susilaningsih, E. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar Melalui model PBL. Journal of Primary Education, 6(1), 35–43.
Paembonan. Y.M. (2022). Penerapan Teori Belajar Humanistik pada Anak Usia Dini dalam Bingkai Iman Kristen. Lentera Nusantara, 2(1), 1–20.
Palguna, I., Parwati, N., & Divayana, D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Auditory , Intellectually , Repetition Berbantuan Media Pembelajaran I-SPRING Terhadap Motivasi dan Kemampuan Pemecahan Masalah Program Studi Teknologi Pembelajaran Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 10(2), 56–75.
Rahayu, A., Adewia, R., Permana, D., Nasir, A., Rahayu, A., Adewia, R., Permana, D., & Nasir, A. (2024). Model Pembelajaran Predict Observe Explain ( POE ): Dampaknya Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Stoikiometri Predict Observe Explain ( POE ) Learning Model : Its Impact On Students ’ Problem Solving Abilities In Stoichiometry Material. 33(3), 613–622.
Rahmah, N. W., & Aly, H. N. (2023). Penerapan Teori Behaviorisme dalam Pembelajaran. JOEAI: Jurnal of Education and Instruction, VIII(I), 1–19.
Ramdani, A., Jufri, A. W., Jamaluddin, J., & Setiadi, D. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Dasar IPA Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 119–124. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.388
Rizki Octavia, J., & Widoretno, S. (2023). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp Kelas Vii Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungannya. Jurnal Pendidikan IPA, 12(1), 35–42. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v12i1.66771
Rohman, A. (2022). Literasi dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis di Era Disrupsi. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(1), 40. https://doi.org/10.30821/eunoia.v2i1.1318
Rositawati, D. N. (2019). Kajian Berpikir Kritis Pada Metode Inkuiri. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya), 3, 74. https://doi.org/10.20961/prosidingsnfa.v3i0.28514
Sánchez-Bolívar, L., Rodríguez-Gamal, J. F., Escalante-González, S., & Tovar-Gálvez, M. I. (2024). Motivation of Spanish University Students: A Regression Model. Education Sciences, 14(5), 1–14. https://doi.org/10.3390/educsci14050463
Sari, D. M., Prasetyawati, R. D., Miyono, N., & Riskiyati, N. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 2760–2768.
Setiawan, A. R. (2019). Efektivitas Pembelajaran Biologi Berorentiasi Literasi Saintifik. Thabiea: Journal of Natural Science Teaching, 2(2), 83–94.
Setiyo, Prihatmoko, & Novianto, D. (2021). Media Bantu Pembelajaran Budidaya Tanaman Secara Hidroponik dengan Metode Demon-Disco Learning Berbasis Android (Studi Kasus: SMK Kristen Terang Bangsa. Pixel: Jurnal Ilmiah Komputer Grafis, 14(1), 14–24.
Suarim, B., & Neviyarni, N. (2021). Hakikat Belajar Konsep pada Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 75–83. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.214
Syaparuddin, S. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKN Peserta Didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41.
Uno, H. B. (2023). Perencanaan Pembelajaran. Bumi Aksara.
Usman. (2019). Komunikasi Pendidikan Berbasis Blended Learning Dalam Membentuk Kemandirian Belajar. Jurnal Jurnalisa, 4(1), 136–150. https://doi.org/10.24252/jurnalisa.v4i1.5626
UU No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003).
Wijaya, T. U. U., Destiniar, & Mulbasari, A. S. (2018). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (Air). Prosiding Seminar Nasional 21 Universitas Pgri Palembang, 431–435.
Yusuf, I., Ma’rufi, & Nurdin. (2022). Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 2(1), 26–40. https://doi.org/10.51574/kognitif.v2i1.404
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.