Perbandingan Model Pembelajaran Inquiry Dengan Model Pembelajaran Discovery Pada Mata Kuliah Pengantar Bioteknologi
Keywords:
Inquiry, Discovery, Kesadaran metakognitifAbstract
Bioteknologi adalah cabang ilmu yang mempelajari pemanfaatan makhluk hidup (bakteri, fungi, virus, dan lain-lain)maupun produk dari makhluk hidup (enzim, alkohol) dalam proses produksi untuk menghasilkan barang dan jasa. Model pembelajaraninquiry merupakan model menemukan jawaban sendiridari suatu masalah, sedangkan model pembelajaran discovery adalah model pembelajaran penemuan masalah yang diberikan oleh pendidik.Berdasarkan hasil data secara deskriptif, kesadaran metakognitif mahasiswa yang diajar dengan model pembelajaran inquirymengalami peningkatan nilai rata-rata dari pretest ke posttest yaitu sebesar 24,96%, yakni dari nilai 59,56 menjadi 84,52. Persentase kesadaran metakognitif mahasiswa pada kategori berkembang baik adalah 96,87% dan pada kategori berkembang sangat baik adalah 3,13%. Sedangkan kesadaran metakognitif mahasiswa yang diajar dengan model pembelajaran discovery mengalami peningkatan nilai rata-rata dari pretest ke posttest yaitu sebesar 10,94%, yakni dari nilai 66,10 menjadi 77,04. Persentase kesadaran metakognitif mahasiswa pada kategori mulai berkembang adalah 3,03% dan pada berkembang baik adalah 96,97%.Sedangkan hasil data secara infrensial terdapat perbedaan kesadaran metakognitif antara mahasiswa yang dibelajarkan model pembelajaran inquiry dengan model pembelajaran discovery.Kesadaran metakognitif mahasiswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran inquiry lebih baik daripada mahasiswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran discovery.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.