ANALISIS DAYA TARIK AGROWISATA TERHADAP KEPUASAN PENGUNJUNG DI AGROWISATA INPEKMA PT. AGROMAR KELURAHAN KOTA UNENG, KECAMATAN ALOK, KABUPATEN SIKKA

Authors

  • Maria Dewi Derosari
  • Yohana Anggriani Universitas Nusa Nipa
  • Taras Iawan Saputera Wanda Universitas Nusa Nipa

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.5176

Keywords:

Attraction, Agritourism, Visitor Satisfaction

Abstract

This study aims to identify the elements of agritourism attractiveness to the level of visitor satisfaction. Quantitative research. Activities are carried out Monday to Saturday starting from 08.00-17.00 and carried out at PT Agromar. This activity was carried out for 3 months, starting from September to December 2024. Data obtained directly from the place of internship activities in the form of interviews, observations, documentation, and also by distributing questionnaires are analyzed in order to provide benefits and as one of the considerations in decision making. The results of the research and discussion show that the majority of respondents tend to agree (with an average score in the range of 3.6 to 3.7) on the factors that attract agritourism. This shows that the factors measured, such as the availability of agro-tourism destinations, strategic location, agricultural training services, interesting photo spots, and culinary cafes, play an important role in increasing visitor satisfaction. Each indicator has a consistent average score and shows that this attraction as a whole received a good assessment from the respondents. And based on the predetermined ideal score table, the average score (mean) for each indicator is in the Agree category (mean value between 50-64), which indicates that most respondents feel that the aspects assessed are factors that are quite influential in finding a visitor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alma.B. (2019). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
A. Gima Sugiama, 2013: Met ode Riset Bisnis dan Manajemen. Edisi Per tama, Bandung: Guardaya Intimart

Anggarawati, S., Suradi, dan Wicaksono, A. (2022). Kepariwisataan. PT Global Eksekutif Teknologi. Padang.
Affandi, L. (2020). Pengembangan Agrowisata untuk Kelestarian Sumber Daya Alam dan Peningkatan Pendapatan Petani. Jurnal Agrowisata Indonesia, 7(2), 101-113.
Apriliyanti, E., Hudayah, S., & Za, S. Z. (2020). Pengaruh daya tarikwisata, citra destinasi dan sarana wisata terhadap kepuasanwisatawan citra niaga sebagai pusat cerminan budaya khas kotasamarinda tourist satisfaction of commercial images as a centerof cultural reflection typical of samarinda city. Jurnal Manajemen, 12(1), 145-153.
Dewandaru, H., Setiawan, A., & Prasetyo, R. (2021). Pengaruh lokasi, harga, dan daya tarik terhadap keputusan berkunjung: Studi pada destinasi wisata.
Handayani. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu.
Kementrian Pariwisata. (2009). Undang-Undang Republik Indonesia No. 10 Tahun 2009 Tentang Kepariwisataan dalam pasal 1
Kotler, P. (2019). Manajemen Pemasaran. Edisi Milenium. Jakarta: Prenhalindo.
Ningtyas, R., Hidayat, AR, & Sutrisno, E. (2021). Strategi pengembangan destinasi pariwisata untuk meningkatkan minat kunjungan wisatawan.
Ningtiyas, Elinda Anandar, and Stella Alvianna. 2021. “Analisis Pengaruh Attraction, Accessibility, Amenity, Ancillary Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan Melalui Loyalitas Wisatawan Sebagai VariabelMediasi.” Media Wisata 19 (1): 83–96.
Palit, I. G., Talumingan, C., & Rumagit, G. A. J. (2017). Strategi Pengembangan Kawasan AgrowisataRurukan. Jurnal Agri-SosioEkonomi Unsrat, 13(2), 21–34
Palit, I. G., & Rumagit, M. (2020). Agrowisata: Pemanfaatan Potensi Pertanian dalam Kegiatan Pariwisata. Jurnal Pariwisata dan Sumber Daya Alam, 8(1), 45-58.
Palit, I. G., & Rumagit, M. (2019). Dampak Positif Pengembangan Agrowisata terhadap Perekonomian Masyarakat Setempat. Jurnal Agrowisata dan Ekonomi Pedesaan, 6(1), 78-90.
Paputungan, A. (2020). Pengembangan Agrowisata sebagai Sumber Pemasukan Ekonomi dan Edukasi bagi Masyarakat. Jurnal Pariwisata dan Ekonomi Kreatif, 5(2), 123-135.
Sastrayuda, H. (2019). Peran Kawasan Danau dan Waduk dalam Pengembangan Agrowisata. Jurnal Pariwisata dan Sumber Daya Alam, 7(3), 112-124.
Sastrayuda, H. (2019). Peran Agroindustri dalam Pengembangan Agrowisata dan Pemberdayaan Masyarakat. Jurnal Agrowisata dan Ekonomi Lokal, 8(1), 99-112.
Saway, W. V., Alvianna, S., Lasarudin, A., & Hidayatullah, S. (2021). Dampak Atraksi, Amenitas Dan Aksesibilitas Pantai Pasir Putih Kabupaten Manokwari Terhadap Kepuasaan Wisatawan Berkunjung. Pariwisata Budaya: Jurnal Ilmiah Agama Dan Budaya, 6(1), 1-8.
Subariyanto, Herudini, & Andri Rizko Yulianto. 2020. Hubungan Kepuasan Kerja terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Akrab Juara. 5 (4): 1-10.
Utama, I. G. B. R. dan Junaedi, I. W. R. (2019). Agrowisata sebagai Pariwisata Alternatif Indonesia: Solusi Masif Pengentasan Kemiskinan. Yogyakarta: Deepublish
Wilopo, K. K., & Hakim, L. (2017). Strategi Pengembangan Destinasi PariwisataBudaya (Studi Kasus pada Kawasan Situs Trowulan sebagai Pariwisata BudayaUnggulan di Kabupaten Mojokerto). Jurnal Administrasi Bisnis S1 UniversitasBrawijaya, 42(1), 58.

Downloads

Published

2025-01-05

How to Cite

Dewi Derosari, M. ., Anggriani, Y. ., & Iawan Saputera Wanda, T. . (2025). ANALISIS DAYA TARIK AGROWISATA TERHADAP KEPUASAN PENGUNJUNG DI AGROWISATA INPEKMA PT. AGROMAR KELURAHAN KOTA UNENG, KECAMATAN ALOK, KABUPATEN SIKKA. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 621–625. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.5176

Most read articles by the same author(s)