ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN POSTER DIGITAL GLOSARIUM BAHASA LATIN MORFOLOGI TUMBUHAN SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS CANVA

Authors

  • Feliksitas Angel Masing
  • Maria Yasinta Moi Universitas Timor
  • Lidwina Felisima Tae Universitas Timor

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4988

Keywords:

Media pembelajaran, pembelajaran berbasis canva, morfologi tumbuhan

Abstract

This study aims to: 1) determine the process and obstacles faced by lecturers and students in learning plant morphology courses; 2) find out information on the use of learning media in plant morphology courses; 3) develop canva-based learning media in plant morphology courses. The subjects of this study were lecturers teaching plant morphology courses and semester III students of the Biology Education Study Program, Timor University. Data collection techniques were in the form of observation guidelines, interviews and documentation. The data analysis technique used was qualitative descriptive analysis. The results of the study showed that: 1) The process of learning plant morphology has been going well but there are still obstacles faced, namely difficulties in learning the Latin language of plant parts; 2) the learning media that have been used so far are print media, audio media, audio-visual media, but canva-based audio-visual media has never been used; 3) based on the results of the needs analysis, it is necessary to develop canva-based learning media in the form of a digital poster of a Latin glossary of plant morphology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrianto Pangondian, R., Insap Santosa,
P., & Nugroho, E. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri 4.0. Sainteks 2019, 56-60.
Astuti, D. R. (2015). Meningkatkan daya
ingat siswa dengan metode mind mapping pada mata pelajaran IPS. Jurnal Pendidikan.
Chakrawati, F. (2015). Bullying siapa
takut? Jakarta: Tiga Ananda.
Fiteriani, R., Handhika, R., & Sari, D.
(2021). Penggunaan Media Poster Digital dalam Pembelajaran Sains untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 45-58.
Hartono, R., Mawar Sari, Dwi Nandita
Elvira, Natasya Aprilia, & Salsabil Felicia Dwi R. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Digital Berbasis Video terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 58-72.
Harmawan, A., & Lodra, R. (2022).
Efektivitas Media Poster Digital dalam Pembelajaran Bahasa Latin di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 6(3), 123-135.
Idhartono, A. R. (2022). Media
Pembelajaran Digital Generasi Alpha Era Society 5.0 Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 6(1), 1-12.
Liunokas, A., & Billik, A. H. S. (2021).
Pengembangan buku ajar karakteristik morfologi tumbuhan untuk meningkatkan kemampuan mahasiswa dalam mengidentifikasi jenis tumbuhan. Jurnal Basicedu.
Masing, Feliksitas & Sila, Vinsensia.
(2023). The development of local plants e-module based on mobile learning for the subjects of botany and plant morphology. Biosfer. 16. 197-205.
Pratiwi, Windi, Dahlia, Mubarrak Jismi.
(2022). Pengembangan Modul Morfologi Tumbuhan Materi
Daun (Folium) Pada Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Pasir Pengaraian. Jurnal Edu Research. 5-9.
Sadiyah, N., & Rezania, A. (2023).
Pengembangan Media Poster Digital untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(2), 99-110.
Sukarini, A., & Lestari, R. S. (2021).
Dasar-Dasar Pengembangan Media Pembelajaran Berteknologi Digital. Naskah Hypermedia.
Ramawati, M., & Fatmaryanti, F. (2023).
Pengembangan Poster Digital sebagai Media Pembelajaran Interaktif di Era Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Teknologi
Pendidikan, 12(1), 67-78.

Downloads

Published

2024-12-18

How to Cite

Angel Masing, F. ., Yasinta Moi, M. ., & Felisima Tae, L. . (2024). ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN POSTER DIGITAL GLOSARIUM BAHASA LATIN MORFOLOGI TUMBUHAN SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS CANVA. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 443–448. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4988