PENGEMBANGAN BOOKLET KEANEKARAGAMAN GASTROPODA DI PANTAI CUKUH RAYA KABUPATEN KAUR SEBAGAI BAHAN AJAR KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP UNTUK SISWA SMP

Main Article Content

Resta Agustina
Henny Johan
Henny Johan
Ariefa Primairyani
Euis Nursa’adah
Rendy Wikrama Wardana

Abstract

The purpose of this study was to determine the diversity of gastropods on Cukuh Raya Beach, Kaur Regency and to produce a valid classification booklet of living things. Based on the results of sampling at Cukuh Raya Beach, 12 species of gastropods were obtained, namely: M. annulus, T. chrysostomus, T. canaliculatus, R. aspera, N. canrena, C. femorale, V. musica, N. undata, T. radiatus G., R. nilotica, O. sayana R., and O. polpasta D. The research and development design used, namely (R&D) is based on the 4-D model starting from defining (Define), designing (Design), developing (Develop), and disseminating (Disseminate), but only carried out up to the development stage. The booklet developed was made with an attractive cover and Open Sans font that is in accordance with EYD. The booklet contains a front cover, foreword, table of contents, learning objectives, indicators of learning objective achievement, summary of materials, gastropod diversity, evaluation questions, and bibliography. The average results by expert (lecturer) and practitioner (teacher) validation obtained a percentage of the booklet content aspect of 90%, language aspect of 93.8%, and graphic/design aspect of 88.6% with an average of 90.8% in the category of "very feasible". Thus, it can be concluded that the developed product is very feasible to be tested in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Agustina, R., Johan, H., Johan, H., Primairyani, A., Nursa’adah, E., & Wikrama Wardana, R. (2024). PENGEMBANGAN BOOKLET KEANEKARAGAMAN GASTROPODA DI PANTAI CUKUH RAYA KABUPATEN KAUR SEBAGAI BAHAN AJAR KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP UNTUK SISWA SMP. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 315 - 323. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4608
Section
Articles

References

Alperi, M. (2019). Peran Bahan Ajar Digital SIGIL dalam Mempersiapkan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Jurnal Teknodik, 23(2), 99–110.
Arbi, U, Y., Ernawati, W., & Ismiliana, W. (2022). Fauna Bentos Ekosistem Pesisir Indonesia. Sukoharjo: CV Efigraf Komunikata Prima.Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta. Rineka Cipta.
Arista, R. E. (2017). Pengembangan Media Booklet Komunikasi Interprsonal untuk Layanan Informasi Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Krembung Sidoarjo. Jurnal BK UNESA, 7(3).
Fernandez, V., Tunnisa, L. F., Aulia, N. R., & Hidayati, N. (2021). Minat Belajar Siswa Terhadap Pembelajaran Biologi dengan Menggunakan Media Powerpoint. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 5(1), 17–22.
Feri, A & Zulherman. 2021. Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Nearpod. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(3).
Intika, Tiurida, 2018. Pengembangan media booklet science for kids sebagai sumber belajar di sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar.
Jayawardana, H. B. A. (2017). Paradigma Pembelajaran Biologi Di Era Digital. Jurnal Bioedukatika, 5(1), 13. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v5i1.5628
Ockta, P. D., Yennita, & Ansori, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 86– 95.
Persulessy, M & Arini, I. 2018. Keanekaragaman Jenis dan Kepadatan Gatropoda di Berbagai Substrat Berkarang di Perairan Pantai Tihunitu Kecamatan Pulau Haruku Kabupaten Maluku Tengah. BIOPENDIX: Jurnal Biologi, Pendidikan Dan Terapan, 5(1).
Putri, A. R. … Mogea, R. A. 2021. Komunitas Gastropoda pada Padang Lamun Perairan Pantai Manokwari. Jurnal Sumberdaya Akuatik Indopasifik, 5(1), 65. https://doi.org/10.46252/jsai-fpik-unipa.2021.vol.5.no.1.120
Sakila, R., Lubis, N, F., & Asriani, D. 2023. Pentingnya Peranan IPA Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Pengambdian Masyarakat, 2(1)
Salsabila, U. H., Sari, L. I., Lathif, K. H., Lestari, A. P., & Ayuning, A. (2020). Peran Teknologi dalam Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2), 197.
Sudrajat & Luthan. 2015. Pengembangan Buku Ajar Kimia SMA/MA Terintegrasi Nilai-Nilai Karakter Siswa. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan,Vol.21. Medan: UNM
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Sulthon. 2017. Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan bagi Siswa MI. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1), 38–54. https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1969
Ulandari, T., & Syamsurizal, S. (2021). Booklet Suplemen Bahan Ajar pada Materi Protista untuk Kelas X SMA/MA. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 301–307. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/index
Winasih, N, W., Sudhita, I, W, R., & Mahadewi, P, P. 2015. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif dengan Moel 4D Mata Pelajaran IPA Kelas VIII Tahun Pembelajaran 2014/2015 di SMP Negeri 13 Sawan. Jurnal Edutech Undisha, 3(1)
Yasa, I, K, D, C, A & Alexander, A, A, G, A. 2021. Meningkatkan Semangat Belajar Siswa Melalui Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1).
Yulia, L., & Setianingsih, W. 2020. Studi Manajemen Marketing Berbasis Online (Penelitian pada Umkm Produksi Mebel di Babakan Muncang Tamansari Kota Tasikmalaya. Jurnal Maneksi, 9(1), 346-354. https://doi.org/10.31959/jm.v9il.397