Menemukan Solusi Inovatif Pengembangan Bahan Ajar dan Media Biologi Berbasis Information and Communication Technologies (ICT) Dalam Pembelajaran

Authors

  • Nofamataro Zebua Universitas Negeri Malang
  • Ester Novi Kurnia Zebua Universitas Negeri Malang
  • Markus Duha SMA Negeri 1 Onolalu
  • Jerry Samuel Zagoto Universitas Nias Raya
  • Dorotea Trivina Sisokhi Universitas Nias Raya
  • Dedi Yusman Ndruru Universitas Nias Raya

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4281

Keywords:

Teaching Materials, Learning Media, ICT, Literature Study

Abstract

The importance of improving the quality of learning as a response to low student participation and learning outcomes is a major concern in education. One of the efforts made is the need for technology empowerment in classroom learning and the commitment of the teacher concerned. This research uses the literature study method to identify the availability of ICT-based teaching materials in schools. The findings show that the availability of ICT-based teaching materials is still limited, this is due to the uneven infrastructure and the lack of teacher competence in developing teaching materials. Therefore, teacher creativity is needed in utilizing technology in learning activities, especially in developing ICT-based teaching materials and learning media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifi, S. F. (2024). Implementasi Blended Learning Kebijakan Mbkm Pada Pembelajaran Bahan Ajar Berbasis Tik Program Pascasarjana Iain Madura. ISLAMIKA: Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 6(1), 333–345. https://doi.org/https://doi.org/10.36088/islamika.v6i1.4340
Andajani, K. (2022). Modul Pembelajaran Berdiferensiasi. Mata Kuliah Inti Seminar Pendidikan Profesi Guru, 2.
Andyny, M., & Panggabean, E. M. (2021). Pengembangan Lkpd Interaktif Berbasis Ict Berbantuan Software Construct 2 Untuk Siswa MTs. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 2(2), 72–82. https://doi.org/10.30596/jmes.v2i2.7982
Anggereni, S., Suhardiman, S., & Amaliah, R. (2021). Analisis Ketersediaan Peralatan, Bahan Ajar, Administrasi Laboratorium, Keterlaksanaan Kegiatan Praktikum di Laboratorium Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(3), 414. https://doi.org/10.20527/jipf.v5i3.3925
Arfandi, A., & Samsudin, M. A. (2021). Peran Guru Profesional Sebagai Fasilitator Dan Komunikator Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(2), 37–45. https://doi.org/10.35316/edupedia.v5i2.1200
Arif Muadzin, A. M. (2021). Konsepsi Peran Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171–186. https://doi.org/10.37286/ojs.v7i2.102
Arifin, U., Purwasih, R., & Santana, F. D. T. (2020). Transfer Iptek Mathematic Realistic Worksheet Berbasis ICT Kepada Guru-Guru SDIT dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Matematis pada Konsep Geometris. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 5(1), 380–387. https://doi.org/10.21067/jpm.v5i1.3548
Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, & Rosdiana, S. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02), 56–67. https://doi.org/10.58812/spp.v1i02.110
Fathiya Artha Dewi, P., Astuti, I. A. D., & Suendarti, M. (2023). Meta Analisis Pengaruh Lembar Kerja Siswa Berbasis Virtual Laboratory terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. U-Teach: Journal Education of Young Physics Teacher, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.30599/uteach.v4i1.457
Ginantara, A., & Aguss, R. M. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Permainan Bola Besar Sebagai Sumber Belajar Di Sma Negeri 1 Trimurjo. Journal Of Physical Education, 3(2), 26–33. https://doi.org/10.33365/joupe.v3i2.2077
Harahap, S. W., Harahap, H., & Handayani, D. I. (2023). Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society Analisis Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Information Communication and Technology (ICT) di SMP Negeri 24 Medan Analysis of Islamic Religious Education (PAI) Teaching M. 2(1), 93–101.
Herawati, B. (2023). Upaya meningkatkan kemampuan guru mengelola pembelajaran berbasis ICT. ejurnal.politeknikpratama.ac.id, 1(3), 138–154.
Ihksan, A., Risma, A., Wa, N., Sri, O., Rizqy, A., Alam, I., Ilah, N., Ernasari, P., & Ramli, R. (2023). Studi Literatur (Systematic, Narrative, Scoping, Argumentative, Theoritical) (Vol. 1).
Kartiningrum, E. D. (2015). Panduan Penyusunan Studi Literatur. Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Kesehatan Majapahit, Mojokerto, 1–9.
Lintar, H. L. (2023). Penggunaan Sarana Prasarana Sekolah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Madrasah. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 2(1), 67–84. https://doi.org/10.56436/mijose.v2i1.222
Marwan, S. (2023). Pentingnya Penguatan Moderasi Beragama dalam Bahan Ajar Pendidikan Kewarganegaraan. Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 5(2), 146. https://doi.org/10.31958/istinarah.v5i2.11001
Megawati, M., & Rochman, C. (2020). Analisis Ketercapaian Standar Sarana dan Prasarana pada Sekolah Menengah Pertama di Bekasi. Al-TA’DIB, 12(2), 240. https://doi.org/10.31332/atdbwv12i2.1277
Mu’minah, I. H., & Gaffar, A. A. (2020). Pemanfaatan E-Learning Berbasis Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Biologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 800–816. https://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/view/392
Murni, A., & Hutapea, N. M. (2023). Analisis Kebutuhan Lembar Kerja Peserta Didik Untuk Menunjang Kemampuan Penalaran Matematis Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematics Education. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengaduan, 2016, 1096–1103.
Musdahlipah. (2023). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Biologi Berbasis Ict (Information and Communication Technology) Pada Sma Negeri Di Kabupaten Muaro Jambi. Universitas Jambi.
Musdahlipah, M., Wicaksana, E. J., Yelianti, U., & Widyaningsih, P. R. (2023). Analysis of the need for ICT (Information and Communication Technology) based biology teaching materials at the high school level. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 5(2), 243. https://doi.org/10.20527/bino.v5i2.15892
Oktarini, S. (2022). Materi Pembelajaran Tari Pendidikan untuk Sekolah Menengah Berbasis TIK dan CTL Bagi Mahasiswa. 3(1), 103–111.
Pradana, H. D., & Kristanto, A. (2023). Augmented Reality in Improving Photographing Skills in Educational Technology Students. Atlantis Press SARL. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-008-4_64
Putri, A. J., Sukmono, T., & Wicaksana, E. J. (2023). The Influence of Problem Based Learning (PBL) Model Based on STEM Approach on Critical Thinking Ability Phase-E in Biology Learning. 9(9), 7056–7063. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i9.4568
Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14954
Ramli, R. Z., Wan Husin, W. Z., Elaklouk, A. M. S., & Sahari, Ashaari, N. (2023). Augmented reality: a systematic review between usability and learning experience. Interactive Learning Environments, 1–17. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2255230
Rindiantika, Y., & Istiarsono, Z. (2023). Peran Pemerintah Daerah Dalam Melengkapi Media Pembelajaran Serbaneka di Sekolah. Jurnal Ilmiah Publika, 11(1), 297. https://doi.org/10.33603/publika.v11i1.8268
Sari, F. F. K., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Digital Berbasis Flipbook untuk Memberdayakan Keterampilan Abad 21 Peserta Didik pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6079–6085. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1715
Siringoringo, R., Asbari, M., & Margaretta, C. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensi: Akselerasi Meningkatkan Potensi Peserta Didik. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 13–16.
Vioreza, N., Nana, N., Hakam, K. A., & Setiawan, W. (2022). Analisis Kertersediaan Bahan Ajar Kearifan Lokal Berbasis Kearifan Lokal dalam Menumbuhkan Ecoliteracy. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 147–156.
Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820
Wulandari, H. (2023). Sosialisasi Aplikasi Bahan Ajar Berbasis Media Digital Untuk Peningkatan Mindset Belajar Bagi Siswa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(3), 1–6.

Downloads

Published

2024-10-11

How to Cite

Zebua, N. ., Zebua, E. N. K., Duha, M., Zagoto, J. S. ., Sisokhi, D. T. ., & Ndruru, D. Y. . (2024). Menemukan Solusi Inovatif Pengembangan Bahan Ajar dan Media Biologi Berbasis Information and Communication Technologies (ICT) Dalam Pembelajaran. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 347–353. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4281