PENINGKATAN HASIL BELAJAR BIOLOGI MELALUI PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) PADA SISWA KELAS VIII UPT SPF SMP NEGERI 1 SUNGGUMINASA

Authors

  • nurul_magfirah nurul a:1:{s:5:"en_US";s:33:"universitas muhammadiyah makassar";}

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v8i1.2239

Abstract

This study aims to describe the increase in learning outcomes after the Contextual Teaching and Learning (CTL) approach is applied to students in class VIII UPT SPF SMP Negeri 1 Sungguminasa. This research is a Classroom Action Research by applying the Contextual Teaching and Learning (CTL) approach to two learning cycles in Biology subject. From the results of research data analysis in the implementation of learning improvements that through the Contextual Teaching and Learning (CTL) approach in Biology subjects in class VIII UPT SPF SMP Negeri 1 Sungguminasa increased. This is evidenced by an increase in student learning outcomes from the first cycle which is in the sufficient category in the second cycle increases and is in the good category. The learning process through the Contextual Teaching and Learning (CTL) approach from the aspects of teachers and students can be seen increasing based on observations made in each cycle. The teacher's teaching activity in cycle I was in the good category, increasing in cycle II to the very good category. Meanwhile, student learning activities in cycle I were in the very poor category, increasing in cycle II in the very good category.

Keywords: Biology, CTL Approach

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2009). Pendidikan untuk pembangunan nasional: Menuju bangsa Indonesia yang mandiri dan berdaya saing tinggi. Grasindo.
CINDY, R. J. (2022). PENGARUH PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) PADA MATERI PELAJARAN BIOLOGI BERBANTUKAN MEDIA YOUTUBE TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS VIII SMPN 34 BANDAR LAMPUNG TAHUN AJARAN 2020-2021 [Phd Thesis]. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Daud, F. (2012). Pengaruh kecerdasan emosional (EQ) dan motivasi belajar terhadap hasil belajar Biologi siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP), 19(2), 243–255.
Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida journal, 5(2), 172–182.
Fadhilah, N., & Mukhlis, A. M. A. (2021). Hubungan lingkungan keluarga, interaksi teman sebaya dan kecerdasan emosional dengan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 22(1), 15–31.
Hanik, N. R., Harsono, S., & Nugroho, A. A. (2018). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning Dengan Metode Observasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Matakuliah Ekologi Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 9(2), 127–138.
Iskandar, I. (2012). Penelitian tindakan kelas. GP Pre Group.
Kalsum, U. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Pokok Bahasan Ekosistem Berbasis Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 2 Bajeng Barat [PhD Thesis]. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Manizar, E. (2015). Peran guru sebagai motivator dalam belajar. Tadrib, 1(2), 204–222.
Marlinah, L. (2019). Pentingnya peran perguruan tinggi dalam mencetak SDM yang berjiwa inovator dan technopreneur menyongsong era society 5.0. IKRAITH-EKONOMIKA, 2(3), 17–25.
Mulyono, O. C. F. (2016). Students Making Work Sheet Approach With Contextual Setting The Type Of Cooperative Learning Stad To Overcome Difficulties In The Subject Of Math Students. Research Report, 2.
Nurdyansyah, N., & Fitriyani, T. (2018). Pengaruh strategi pembelajaran aktif terhadap hasil belajar pada Madrasah Ibtidaiyah. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Oktiani, I. (2017). Kreativitas guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. Jurnal kependidikan, 5(2), 216–232.
Panjaitan, D. J. (2018). Peningkatan Pemahaman dan Aplikasi Konsep Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning. Jurnal MathEducation Nusantara, 1(1), 52–59.
Rahman, T. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. CV. Pilar Nusantara.
Sadilah, T. G., & Kristyaningrum, D. H. (2022). Systematic Literature Review: Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) di Sekolah Dasar. Dialektika Jurnal Pendidikan, 6(1), 111–120.
Soraya, Z. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter untuk Membangun Peradaban Bangsa. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 1(1), 74–81.
Windarti, W. (2012). Upaya Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Biologi Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Dengan Media Power Point Dan Outdoor Pada Siswa Kelas X 2 SMA Muhammadiyah 2 Surakarta Tahun Ajaran 2011/2012 [PhD Thesis]. Universitas Muhammadiyah Surakarta

Downloads

Published

2023-02-15

How to Cite

nurul, nurul_magfirah. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR BIOLOGI MELALUI PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) PADA SISWA KELAS VIII UPT SPF SMP NEGERI 1 SUNGGUMINASA. Jurnal Biogenerasi, 8(1), 403–411. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v8i1.2239